(تا نشريه 15 داريم و
از شماره ي 15 نشريه تا 60در تدابير برون مرزي است )
تدبير ش 09
1/5- براي تثبيت جايگاه بين المللي و ارتقاء ديپلماسي
خارجي چاره جوئي كنيد
مسئله ديگر، تثبيت همين جايگاه بين المللى است. اين طور نيست كه ما هر طور كه
رفتار كنيم و هركارى كه بكنيم، اين جايگاه بين المللى به طور كامل باقى بماند؛
تضمين شده نيست؛ بايد اين را تثبيت كرد. اين تدبير و نگاه دقيق مى خواهد و
فعاليت فراوان و متراكم لازم دارد. 29/3/85
تدبير ش 11
1/4- امروز اجرائي كردن منشور قرآني وحدت ، برعلماي
اسلام واجب است
ما نماينده و نشان دهنده ى واقعيتهاى دنياى اسلام در صحنه ى سياست، در صحنه ى
حكومتها، در ميان توده هاى مردم، به معناى واقعى كلمه، نيستيم. دشمنان بذر
اختلاف را در بين امت اسلامى مى پاشند و سياسيون ناخالص، تعصبهاى غلط، نديدن
آفاق بلند دنياى اسلام و محدود شدن در ظرفهاى كوچك، زمينه رشد اين تعصبهاست...
بياييد وحدت اسلامى را عملى كنيد و منشورى را كه همه ى علماى اسلام، همه ى
روشنفكران دنياى اسلام، همه ى برجستگان سياسىِ با اخلاص دنياى اسلام آن را
تأييد و تصديق كنند و براى عملى كردن آن تلاش كنند، تهيه كنيد، تا ديگر مسلمانى
جرئت نكند متكلم به كلمه ى توحيد را كه در يك مذهب يا در يك جناح ديگر است،
تكفير كند؛ تا برادران با هم باشند...مراد ما از وحدت دنياى اسلام، عدم تنازع
است: «ولاتنازعوا فتفشلوا». تنازع نباشد، اختلاف نباشد. قرآن مى فرمايد:
«واعتصموا بحبل اللَّه جميعاً ولاتفرّقوا». اعتصام به حبل اللَّه براى هر
مسلمان يك وظيفه است؛ اما قرآن اكتفا نمى كند به اين كه ما را به اعتصام به حبل
اللَّه امر كند، بلكه به ما مى گويد كه اعتصام به حبل اللَّه را در هيئت اجتماع
انجام بدهيد؛ «جميعا»؛ همه با هم اعتصام كنيد. و اين اجتماع و اين اتحاد، يك
واجب ديگر است. بنابراين، علاوه بر اين كه مسلمان بايد معتصم به حبل اللَّه
باشد، بايد اين اعتصام را به همراه ديگرِ مسلمانها و همدست با آنها انجام دهد.
ما اين اعتصام را درست بشناسيم و آن را انجام دهيم. آيه ى شريفه ى قرآن مى
فرمايد: « فمن يكفر بالطاغوت و يؤمن باللَّه فقداستمسك بالعروه الوثقى ».اين،
اعتصام به حبل اللَّه را براى ما معنا مى كند. تمسك به حبل اللَّه چگونه است؟
با ايمان باللَّه و كفر به طاغوت. امروز طاغوت اعظم در دنيا، رژيم ايالات متحده
امريكاست...در بسيارى از بخشهاى امت اسلامى ايمان باللَّه هست؛ اما كفر به
طاغوت نيست. كفر به طاغوت لازم است. بدون كفر به طاغوت،تمسك به عروه ى وثقاى
الهى امكانپذير نيست. ما كشورها و دولتها و ملتها را به اين كه به جنگ با
امريكا بشتابند، دعوت نمى كنيم؛ ما دعوت مى كنيم كه تسليم امريكا نشوند. ما
دعوت مى كنيم كه با دشمن اسلام و مسلمين همكارى نكنند. يكى از اقسام همكارى
نكردن همين است كه به وسوسه هاى آنها در زمينه ى وحدت امت اسلامى اعتنا نكنند و
امت اسلامى را با اتحاد خودش حفظ كنند. 30/5/85
2/4- تنها راه خلاصي امت اسلام از كيد دشمنان مقاومت و
ايستادگي است
تنها راه خلاصى از كيد دشمنان، توكل به خدا و صبر در ميدان و مجاهدت است. ما
اين راه را تا امروز رفته ايم و ثمرات شيرين آن را چشيديم و به حول و قوه ى
الهى در ادامه هم همين راه را با قوت تمام خواهيم رفت، كه آثارش را هم مى
بينيم...ما در جمهورى اسلامى از انجاز وعده هاى الهى، با همه ى وجود خوشحال
هستيم و پى درپى انجاز وعده هاى الهى را مى بينيم...هر يك از كشورهاى مسلمان كه
در مقابل تهديدهاى استكبار بايستند و خود را نبازند، اين تجربه موفق را دارند
كه پيروزى را به چشم ببينند؛ انجاز وعده هاى الهى را به چشم خودشان مشاهده
كنند. 30/5/85
تدبير ش 12
1/4- در عرصه داخلي و بين المللـــي، طراحي سامانه
ديپلماسي فعال ، جهت دار، هدفمند و اثرگذار لازم است
در زمينه ى مسايل سياسى... تأكيد و اصرار مى كنيم (كه)... مسئله ى تحركات
ديپلماسىِ(بايد) جهت دار، برنامه دار، پخته، نافذ و اثرگذار باشد. ما هر چه در
زمينه ى ديپلماسى تحركــمان بيشتر باشد، بهتر است. اين سفرهاى خارجى، ملاقاتهاى
خوب و گفتگوهاى تلفنى، همه اش كارهاى لازم امروز ماست؛ هر چه حجم و كيفيت اينها
را بالا ببريد، بهتر است. مسئله ى ديپلماسى مهم است؛ البته همين طور كه گفتيم،
ديپلماسى بايد جهت دار باشد؛ بايد بدانيم چه ميخواهيم و دنبال چه هستيم. گاهى
انسان با پنج، شش، ده تا كار متفرق به يك هدفى ميرسد كه ظاهراً هيچ كدام از آن
كارها، فى نفسه آن هدف را نشان نمي دهند؛ اما مجموع آن كارها، آن هدف را نشان
مي دهند. فرض كنيد فلان موقعيت منطقه اى يا فلان پيشرفت بين المللى با پنج تا،
شش تا، ده تا كار فراهم مي شود. 6/6/85
تدبير ش 13
براي بر هم زدن برنامه هــاي استكباري، هرچه ميتوانيد،
«احساس عزت» را در ميان مسلمانان، برانگيزيد
امروز خوشبختانه ملتهاى مسلمان احساس اعتزاز به اسلام ميكنند؛ اين خيلى مهم
است! جوانها! يك روزى در دنياى اسلام .... افتخار به تبعيت و پيروى و دنباله
روى از يا غرب يا شرقِ آن روز - تفكرات ماركسيستى - افتخار (ميكردند).
...امروز ورق برگشته است؛ امروز اردوگاه شرق شكست خورد و اردوگاه غرب روزبه روز
ناكاميهاى بيشترى پيدا ميكند و روزبه روز بى آبروتر و بى حيثيت تر ميشود؛
مدعيان دمكراسى، حقوق بشر و آزادى، خودشان را در دنيا رسوا كرده اند. اسلام
روزبه روز بيشتر طلوع ميكند و اين خورشيد اسلام همين طور دارد بالا مي آيد.
ملتهاى مسلمان به اسلام احساس عزت و افتخار مي كنند.در همه ى كشورهاى اسلامى
اين طور است... از شمال افريقا تا شرق آسيا...چه عربى شان و چه غيرعربى شان -
آنجايى كه مسلمانها و جوانهاى مسلمان هستند، نسبت به اسلام احساس عزت مى
كنند... همين «احساس عزت» است كه به آنهاپيروزى ميدهد؛ چرا همين حزب اللَّه
لبنان...بر يك ارتش كاملاً مجهز و مورد توجه و اعتماد قدرتهاى بزرگ جهانى،
پيروز شد؟ چون به بركت اسلام، اتكاءبه نفس داشت. اين كه ميگويم عمل به اسلام،
(براي) اين است كه ما حرف و وعده ى قرآن را قبول داشته باشيم، معنايش اين است
كه وقتى قرآن ميگويد: «و لينصرنّ اللَّه من ينصره انّ اللَّه لقوى عزيز»،اين
را باور كنيم. اگر نصرت خدا كرديد، «لينصرنّ اللَّه»، خدا شما را نصرت ميكند.
«انّ اللَّه غالب على امره»، اين را باور كنيم. اين معرفت قرآنى به ما يك چنين
باورى را ميدهد؛ آن وقت ثمره و نتيجه اش در بيدارى ملتها، در ضعف روزافزون
قدرتهاى متجاوز و در به هم خوردن برنامه ى متجاوزان و مستكبران براى كشورهاى
مسلمان،...ظاهر ميشود. 4/7/85
دولت ها وافكار عمومي جهان اسلام را در مقابل بهانه هلال
شيعي براي انزواي جمهوري اسلامي،هوشيار نماييد
قضاياى لبنان...فلسطين و... عراق... شكستِ سياستهاى امريكا را در اين منطقه
نشان مي دهد. از وقتى كه مسئله ى عراق شروع شده، همين طور پى درپى، يكى پس از
ديگرى، نشانه هاى شكست سياستهاى امريكا ديده مي شود. بعد هم كه در قضاياى
فلسطين و انتخابات فلسطين و دولت حماس، و بعد هم كه اين قضيه ى پرحماسه ى لبنان
و اين شجاعت و فداكارىِ جوانان مؤمن؛ اينها شكست سياستهاى امريكاست. امريكا
درصدد جبران است و يكى از كارهايى كه مي كنند - كه اين را بايد توجه داشت - اين
است كه در منطقه سعى كنند كانون مركزى اين حماسه و حركت را كه جمهورى اسلامى
است، دچار انزوا كنند. البته تا به حال نتوانسته اند و ان شاءاللَّه
نميتوانند؛ اما بايدهم ما،هم دولتهاي همسايه ي ما،هم دولتهاي منطقه كلاً
وهــــم فعالان سياسي منطقه، همه هوشيار باشند. اين مسئله ى هلال شيعى كه مطرح
كردند، براى اين بود كه جامعه ى اهل سُنّت را بترسانند. اين مسئله ى قدرت
فرامنطقه اى ايران - كه همين طور دائم امريكاييها و رسانه هايشان تكرار مي كنند
كه ايران يك قدرت بزرگ شد، يك قدرت فرامنطقه اى شد - بيش از آنچه كه بخواهند يك
واقعيتى را منصفانه بيان كنند، نظرشان اين است كه دولتهاى خليج فارس، دولتهاى
عربى و دولتهاى همسايه را بترسانند؛ بگويند حواستان جمع باشد كه ايران آمد!
ايران امروز قدرت نشده؛ ايران از آن روزى كه خورشيد انقلاب طلوع كرد، يك قدرت
شد؛ در اين هيچ شكى نيست.آنچه كه در اين سالها اتفاق افتاده، نشانه هاى اين
قدرت است كه به تدريج بروز كرده و بعد از اين هم بيشتر بروز خواهد كرد؛ منتها
اين قدرت، متعرّضِ هيچ كشورى و هيچ دولتى نيست سر ستيز با هيچ كشوري
ندارد،...تهديد ملتها ودولتهاي همسايه نيست،اين را توجه داشته باشند. 18/7/85
3/4- منش انقلاب اسلامي در مصاف با توطئه هاي بين الملل
«شجاعت همراه با تدبير» است
آنچه كه در منش انقلاب اسلامى... مي توان به روشنى از آن سخن گفت، عبارت است از
شجاعتِ همراه با تدبير. در انقلاب اسلامى هيچ وقت چشم بسته تير به تاريكى
انداختن وجود ندارد و نداشته... و امروز هم نيست و در آينده هم به توفيق الهى
نخواهد بوداينكه چشم مان را ببنديم و شمشير را دور سرمان بگردانيم، نداريم. با
چشم باز و مدبّرانه؛ منتها با دليرى، با برآورد درست از توانى كه خداى متعال در
جسم يك ملت مؤمن و عازم قرار داده و با تاكتيكها و روشهاى گوناگون، و به اقتضاء
حركت ميكنيم.در جنگ، عقب نشينى يك تاكتيك است؛ عقب نشينى فرار نيست... همچنانى
كه پيشروى تاكتيك است،عقب نشينى هم تاكتيك است. يك جا فرمانده لازم ميداند عقب
نشينىِ تاكتيكى بكند، كه اگر نكند، خيانت است؛ همچنانى كه اگر آنجايى كه بايد
پيشروى كند، پيشروى نكند، خيانت است. فرق عقب نشينى تاكتيكى با فرار چيست؟
تفاوتش اين است كه (عقب نشيني) تحت انتظام فرماندهى و يك عمل منضبط است. فرار،
يك عمل غيرمنضبط است و ناشى از رها شدنِ آن ريسمان محكمى است كه انسان به آن
چنگ زده و ناشى از خالى شدن و تهى شدن است. آنجايى كه لازم است، به جلو حركت
ميكنيم؛ آنجاييكه لازم است ، اتندى، آنجايي كه لازم است يا كندى، آنجايي كه
لازم است يك قدم به عقب، دو قدم به جلو. خداى متعال هم كمك مي كند. 18/7/85
4/4- با بهــره برداري از پيــروزي حزب الله، آثار و
پيامدهاي ناشـي از آن در منطقه را پيگيري و تحليل نمائيد
بدانيد كه بعد از قضيه ى لبنان، صفحه ى حوادث در اين منطقه ورق خورده است و
ممكن است آثارش به زودى معلوم نشود؛ اما بتدريج و در بلند مدت براى همه روشن
خواهد شد. ملتها يك بار ديگر بعد از انقلاب اسلامى... به چشم خودشان ديدند و
تجربه كردند كه راه پيروز شدن و راه نجات، جز مقاومت در مقابل زورگويان،
متجاوزان و ستمگران نيست...آنها مشغول فعاليت و تلاشند تا بتوانند نتايج اين
ناكامى و شكست را مهار كنند؛ چون ضربه اى كه بر آنها وارد شده است، ضربه ى سختى
است. ضربه بر دولت مجعولِ اسرائيل است كه غرب يكپارچه - اروپا، امريكا و ديگران
- هميشه در طول اين پنجاه سال، سعى كرده اند اين را سرپا نگه دارند. قوام اين
دولت هم به ارتش آن است. ارتش بايد مورد اعتماد مردمش باشد. آنچه در اين حادثه
مفتضح شد، ارتش اسرائيل بود كه دولت و تشكيلات و همه ى روحيات ملى آنها وابسته
ى به آن است. اين ارتش پا در گل ماند و از يك گروه غيرنظامىِ با امكانات بسيار
محدود و كم شكست خورد. لذا تكان شديد است. 21/7/85
توطئهي« تبديل جنگ ملت عليه استكبار» به «جنگ ملت عليه
ملت» را براي كشورهاي اسلامي، برملا و تبيين نمائيد
آنچه كه دارد در فلسطين اتفاق مى افتد، مقدارى براى جبران بى آبرويى اسرائيل در
قضيــه ى لبنان است... سعى دارند دولـتحماس را ساقط كنند... همه ى ملتهاى
مسلمان بايد توجه كنند كه واقعيت مردم عليه اشغالگر را، به مردم عليه مردم،
تبديل نكنند. سعى دشمن اين است؛ فلسطينيها در مقابل فلسطينيها؛ در عراق هم
عراقيها در مقابل عراقيها. اين را بايد همه مواظب و مراقب باشند. امروز اتحاد،
مهمترين نياز مردم فلسطين است مثل بقيه ى مناطق عالم... در عراق هم دارند همين
مسئله ى مردم در مقابل مردم را دنبال ميكنند. واقعيت آنجا، اشغالگرانى است كه
آمده اند و در همه ى امور... دخالتهاى بيجا و بى مورد مي كنند. 21/7/85
6/4- مردم عراق را نسبت به توطئه فرقهاي شيعي و سني،
آگاه و هوشيار سازيد
از جمله كارهايي كه دشمنان دنبال (آن هستند)، مسائل عراق است... و از همه ى
اينها بدتر و خطرناكتر، اينكه به حكم شواهد فراوان، تروريسم را در عراق ترويج
مي كنند. يعنى قصد دارند به اسم شيعه و سنّى، مردم را در مقابل مردم قرار دهند؛
سنى را نسبت به شيعه به نحوى بدبين كنند، شيعه را هم نسبت به سنّى به نحوى
بدبين كنند. اين را به خون او تشنه كنند، او را در صدد انتقام گيرى از اين
تحريك بكنند؛ اين سياست امريكاييها در عراق است. امروز برادران عراقى ما بشدت
به اتحادى احتياج دارند كه ناشى از درك اين حقيقت باشد كه دشمن ميخواهد واقعيت
مردم در مقابل اشغالگر را به مردم در مقابل مردم در عراق تبديل كند. در كل
منطقه هم همين طور است. اين سياست قديمى اختلافات مذهبى و فرقه اى، امروز زنده
شده است، كه البته متخصص آن هم انگليسها هستند؛ اين كار را به امريكاييها هم
ياد دادند ؛ اختلاف افكنى بين شيعه و سنّى، به هر نحوى كه بتوانند. همه بايد
متوجه باشند. 21/7/85
سياستمداران و صاحبان نفوذ در دنياي اسلام را نسبت به
توطئهيِ «هلال شيعي»، بيدار نمائيد
در دنياى اسلام هم يك جا از زبان وابستگانشان مسئله ى هلال شيعى را مطرح مي
كنند كه: «آهاى سنّيها! چه نشسته ايد، خودتان را برسانيد كه شيعه ها دارند مسلط
ميشوند!»؛ يك هـلال شيعى را از ايـــران تا عراق، تا بحرين، تا لبنان تشكيل
ميدهند؛ براى اينكه جامعه ى اهل سنّت و دولتهاى اهل تسنّن را بترسانند. از اين
طرف هم مظاهرى را درست مي كنند كه جمهورى اسلامى را از همسايگانش دور كنند.
مسئله ى جزاير و مسائل گوناگون را مطرح مي كنند كه ايران هم احساس كند كه مورد
تهديد است. سنّى را يك جور عليه شيعه و شيعه را يك جور عليه سنّى تحريك مي
كنند. اين برنامه هاى اينهاست. ما اگر مي خواهيم پيروزيهايى كه در اين چند سال
- به حول و قوه ى الهى - عليه سياستهاى استكبارى در اين منطقه به وجود آمده
است، به نتيجه برسد، بايد هوشيار و بيدار باشيم.ما در كشور خودمان علاوه بر
اينكه به بناى كشور هرچه بيشتر مى پردازيم، بايد از جهتِ بناى ذهن سياسى در
بيرون كشور،همه ى تلاش خودمانرا بكنيم و نگذاريم دشمن از اين طريق رخنهكند.
21/7/85
تدبير ش 14
1 /3- راه حل مشكلات منطقه،مراقبت بر وحدت و همگرايي همه
مردم،جناحها،فرقه ها و گروههاي مسلمان است
همه ى ملتها بايد هوشيار باشنــد. ملت ما، ملت لبنان و ملت فلسطين بايد به هوش
باشند. ملتهاى عربى منطقه، ملت عراق وديگر ملتهاى مسلمان هم بايد به هوش باشند؛
مواظب باشند اينها حركتى در جهت موفقيت نقشه هاى خائنانه ى جديد امريكا و
صهيونيسم انجام ندهند. آنچه كه امروز براى دولت امريكا و رژيم اسرائيل به عنوان
يك موفقيت محسوب شود، به زيان همه ى كشورهاى اسلامى است. اين طور نيست كه
بگوييم بعضى ضرر مى كنند و بعضى سود مى برند؛ ابدا. آنچه كه متجاوزان، غارتگران
وطمع ورزان به اين منطقه را خوشحال كند، همه ى ملتهاى اين منطقه را غمگين و
متأثر خواهد ساخت. اگر در كوتاه مدت هم به آن توجه نكنند، در ميان مدت يقيناً
دچار آن خواهند شد.كشورها مراقب باشند و اتحاد خودشان را حفظ كنند. در داخل
ملتها، اتحاد ملى را بايد حفظ كنند. برادران فلسطينى از جناحها و گروههاى مختلف
بدانند كه اتحاد آنها امروز از همه ى عوامل پيروزى شان مهمتر است. مبادا به
خواست دشمن - كه مى خواهد بين گروههاى فلسطينى اختلاف بيندازد - با هم اختلاف
كنند و از نقشه اى كه دشمنان براى آنها كشيده اند، غفلت كنند. عين همين قضيه در
مورد لبنان صادق است. ملت لبنان وحدت خود را با همان شعارهاى كوبنده ى مقاومت
لبنان حفظ كنند. ملت عراق ازاختلافات فرقه اى و طايفه اى بشدت پرهيز كند. امروز
اين راه و علاج حل مشكلات منطقه ى ماست. 2/8/85
2/3- دولت هاي عربي و همه دنياي اسلام بايد با محوريت
مسئله فلسطين در پي تجميع قدرت خود باشند
امروز مسئله ى اول بين المللى دنياى اسلام، مسئله ى فلسطين است. البته مسئله ى
عراق، مسئله ى لبنان و مسئله ى افغانستان، مسائل دنياى اسلام است؛ همه هم مهم
است. در همه ى اينها هم كه نگاه مى كنيم، دست خاطى و گنهكار استكبار جهانى و
امريكا و صهيونيسم را داريم مى بينيم. وظيفه هم روشن است. ملتها و دولتهاى
مسلمان بايد به فكر بازگشت به هويت خود باشند و قدرت پيدا كنند تا به آنها زور
نگويند. امروز در منطقه ى خاورميانه براى قدرت امريكا مصلحـت برتر، عبارت است
از مصلحت صهيونيستها واسرائيل. بعضى از دولتهاى عرب و مسلمان هم با امريكا
روابط خوب و نزديكى دارند؛ اما مصالح آنها در درجه ى اول نيست. در مقابل مصلحت
اسرائيل، مصلحت آنها اصلاً ملاحظه نمى شود. اين را همه بايد بفهمند و به آن
توجه كنند. 2/8/85
3/3- مقاومت خالصانه با استفاده از همه ظرفيت ها،نسخه
عمومي و شرط قطعي پيروزي دنياي اسلام بر استكبار است
حزب اللَّه قهرمان نشان دادند كه با ايستادگى و با همت والا مى توان در
مقابلاسرائيل ايستاد و اسرائيل را شكست داد. چيزى كه به مخيّله ى بعضى از
سياستمداران كشورهاى اسلامى هم خطور نمى كرد، اما اتفاق افتاد؛ واقع شد؛اسرائيل
در سايه ى ايستادگى، مقاومت، توكل به خداى متعال و استفاده از همه ى ظرفيت و
نيروى حزب اللَّه و مردم لبنان شكست خورد. اين يك نسخه ى عمومى و متعلق به همه
ى دنياى اسلام است؛ هيچ تفاوت نمى كند. شرطش اين است كه ماها كه مسئولان
كشورهاى اسلامى هستيم، منافع،خواستها و هوى هاى شخصى خودمان را در قضيه دخالت
ندهيم و مصلحت امت و مصلحت كشور را در نظر بگيريم اگر اين شرط رعايت شود، اين
نتيجه قطعى و حتمى است. 2/8/85
4/3- علاج فتنهجويي ها در عراق، اتحاد كلمه همه جناحها
و فرقههاي مسلمان است
در عراق ... از اطراف، فتنه ها سر بلند مى كنند. ايجاد اين فتنه ها، كارِ همان
كسانى است كه نمى خواهند يك دولت حقيقتاً مردمى در عراق سرِ كار باشد كه امروز
سرِ كار است؛ مى خواهند براى آن مشكل درست كنند. همه ى قرائن و شواهد، همين را
نشان مى دهد. ما اميدواريم كه مسئولانِ برجسته ى فرهنگى، دينى، سياسى، اجتماعى،
مردمى و عشايرى درعراق توجه كنند كه علاج مشكل آنها «اتحاد كلمه» است. نبادا در
دام دشمن بيفتند و با انگيزه هاى مذهبى و فرقه اى و سياسى و جناحى و امثال
اينها خودشان را تضعيف كنند و دشمن را تقويت؛ كه نتيجه، تسلط دشمن خواهد بود.
2/8/85
5/3- مسئولين بااميد و اهتمام به استقرار عدالت و پيشرفت
همه جانبه ، ايران اسلامي را الهام بخش ساير ملتها و دولتها قرار دهند
آنچه مورد توجه مسئولان كشور است، سرعت بخشيدن به سازندگىِ همه جانبه ى كشور
است؛ اما در كنار اين معنا، محور اصلى شعارهاى نظام اسلامى، استقرار عدالت،
رسيدگى به مشكلات مردم، تسهيل زمينه هاى رشد و پيشرفت ملت ايران، و ساختن كشور
آنچنان كه مناسب حاكميت اسلام و شعارهاى اسلامى است، مى باشد. اين، آن چيزى است
كه مسئولان در پى آن هستند؛ اين هدف بزرگى است و تلاش زيادى لازم دارد و
بحمداللَّه امكان اين تلاش هم هست و اين تلاش شروع هم شده است؛... يك روزى ما
در سطح دنيا و منطقه، از لحاظ همه ى شاخصهاى پيشرفت، در پايين ترين سطوح بوديم؛
اين ملت بزرگ،... در ميان ملتهاى ديگر هيچ بُروزى نداشت و علاوه بر اين،
مسئولان كشور با بى غيرتىِ تمام، سرسپردگى قدرتهاى دخالت كننده ى بيگانه را
پذيرفته بودند... امروز ملت ايران، حداقل در سطح دنياى اسلام، يك ملت الهام بخش
است. ... بحمداللَّه رويكرد مسئولان هم يك رويكرد صحيح و منطبق با مبانى انقلاب
است. امروز بار ديگر در دنياى اسلام شعارهاي نيانى انقلاب اسلامى - كه از زبان
مسئولان كشور صادر مى شود - ملتها، جوانها، دانشگاهيها و قشرهاى مختلف مردم را
مجذوب خود مى كند و انسان اين را امروز در دنيا مشاهده مى كند.روحيه ى ملت خودِ
ما هم يك روحيه ى اميدوارانه و بالاست. ... عزيزان من! همين اميد و نگاه
اميدوارانه، بايد بتواند شما را در راههاى دشوار رسيدن به قله كمك كند و به پيش
ببرد؛ و به پيش خواهد برد. 17/8/85
6 /3- لازم است ورود مفاهيم اسلامي وانقلابي در ادبيات
سياسي و معادلات جهاني را توسعه و تحكيم ببخشيد
امروز شما ملت ايران بافته ى نظرى غرب را زير سؤال برده ايد؛ غربيها پايه ى كار
خودشان را بر دين زدايى قرار داده بودند و مى گفتند با دين نمى شود جلو رفت؛
شما اين را باطل كرديد. معلوم شد دين نه فقط مانع پيشرفت نيست، بلكه تشديدكننده
ى نيرو و تقويت كننده ى حركت به سمت جلوست؛ اين را ملت ايران ثابت كردند.
غربيها مى گفتند كارها بايستى با نظر مردم انجام بگيرد؛ شعار دمكراسى مى دادند؛
اما عملاً حزب بازيهاى غربى - كه نمونه هايش را در خيلى از كشورهاى دنيا؛
كشورهاى معروف و بزرگ غرب مشاهده مى كنيد - نقش مردم را كم رنگ كرد. شما نشان
داديد كه دمكراسى واقعى، «مردم سالارى دينى» است؛ مردم مى بينند، مى شناسند،
تشخيص مى دهند، دوست مى دارند و رأى مى دهند؛ يعنى خود مردم هستند و احزاب، نقش
ضعيفى دارند؛ نقش حقيقى مال خود مــردم است؛ مردم هستند كه اراده مى كنند
وتصميم مى گيرند. ... شما با عمل خودتان، ملاحظه نمى شود. اين را همه بايد
بفهمند و به آن توجه كنند. 2/8/85
7/3- مقاومت خالصانه با استفاده از همه ظرفيت ها،نسخه
عمومي و شرط قطعي پيروزي دنياي اسلام بر استكبار است
حزب اللَّه قهرمان نشان دادند كه با ايستادگى و با همت والا مى توان در
مقابلاسرائيل ايستاد و اسرائيل را شكست داد. چيزى كه به مخيّله ى بعضى از
سياستمداران كشورهاى اسلامى هم خطور نمى كرد، اما اتفاق افتاد؛ واقع شد؛اسرائيل
در سايه ى ايستادگى، مقاومت، توكل به خداى متعال و استفاده از همه ى ظرفيت و
نيروى حزب اللَّه و مردم لبنان شكست خورد. اين يك نسخه ى عمومى و متعلق به همه
ى دنياى اسلام است؛ هيچ تفاوت نمى كند. شرطش اين است كه ماها كه مسئولان
كشورهاى اسلامى هستيم، منافع، خواستها و هوى هاى شخصى خودمان را در قضيه دخالت
ندهيم و مصلحت امت و مصلحت كشور را در نظر بگيريم اگر اين شرط رعايت شود، اين
نتيجه قطعى و حتمى است. 2/8/85
4 /3- علاج فتنهجويي ها در عراق، اتحاد كلمه همه جناحها
و فرقههاي مسلمان است
در عراق ... از اطراف، فتنه ها سر بلند مى كنند. ايجاد اين فتنه ها، كارِ همان
كسانى است كه نمى خواهند يك دولت حقيقتاً مردمى در عراق سرِ كار باشد كه امروز
سرِ كار است؛ مى خواهند براى آن مشكل درست كنند. همه ى قرائن و شواهد، همين را
نشان مى دهد. ما اميدواريم كه مسئولانِ برجسته ى فرهنگى، دينى، سياسى، اجتماعى،
مردمى و عشايرى درعراق توجه كنند كه علاج مشكل آنها «اتحاد كلمه» است. نبادا در
دام دشمن بيفتند و با انگيزه هاى مذهبى و فرقه اى و سياسى و جناحى و امثال
اينها خودشان را تضعيف كنند و دشمن را تقويت؛ كه نتيجه، تسلط دشمن خواهد بود.
2/8/85
5 /3- مسئولين بااميد و اهتمام به استقرار عدالت و
پيشرفت همه جانبه ، ايران اسلامي را الهام بخش ساير ملتها و دولتها قرار
دهند
آنچه مورد توجه مسئولان كشور است، سرعت بخشيدن به سازندگىِ همه جانبه ى كشور
است؛ اما در كنار اين معنا، محور اصلى شعارهاى نظام اسلامى، استقرار عدالت،
رسيدگى به مشكلات مردم، تسهيل زمينه هاى رشد و پيشرفت ملت ايران، و ساختن كشور
آنچنان كه مناسب حاكميت اسلام و شعارهاى اسلامى است، مى باشد. اين، آن چيزى است
كه مسئولان در پى آن هستند؛ اين هدف بزرگى است و تلاش زيادى لازم دارد و
بحمداللَّه امكان اين تلاش هم هست و اين تلاش شروع هم شده است؛... يك روزى ما
در سطح دنيا و منطقه، از لحاظ همه ى شاخصهاى پيشرفت، در پايين ترين سطوح بوديم؛
اين ملت بزرگ،... در ميان ملتهاى ديگر هيچ بُروزى نداشت و علاوه بر اين،
مسئولان كشور با بى غيرتىِ تمام، سرسپردگى قدرتهاى دخالت كننده ى بيگانه را
پذيرفته بودند... امروز ملت ايران، حداقل در سطح دنياى اسلام، يك ملت الهام بخش
است. ... بحمداللَّه رويكرد مسئولان هم يك رويكرد صحيح و منطبق با مبانى انقلاب
است. امروز بار ديگر در دنياى اسلام شعارهاي بنيانى انقلاب اسلامى - كه از زبان
مسئولان كشور صادر مى شود - ملتها، جوانها، دانشگاهيها و قشرهاى مختلف مردم را
مجذوب خود مى كند و انسان اين را امروز در دنيا مشاهده مى كند.روحيه ى ملت خودِ
ما هم يك روحيه ى اميدوارانه و بالاست. ... عزيزان من! همين اميد و نگاه
اميدوارانه، بايد بتواند شما را در راههاى دشوار رسيدن به قله كمك كند و به پيش
ببرد؛ و به پيش خواهد برد. 17/8/85
6/3- لازم است ورود مفاهيم اسلامي وانقلابي در ادبيات
سياسي و معادلات جهاني را توسعه و تحكيم ببخشيد
امروز شما ملت ايران بافته ى نظرى غرب را زير سؤال برده ايد؛ غربيها پايه ى كار
خودشان را بر دين زدايى قرار داده بودند و مى گفتند با دين نمى شود جلو رفت؛
شما اين را باطل كرديد. معلوم شد دين نه فقط مانع پيشرفت نيست، بلكه تشديدكننده
ى نيرو و تقويت كننده ى حركت به سمت جلوست؛ اين را ملت ايران ثابت كردند.
غربيها مى گفتند كارها بايستى با نظر مردم انجام بگيرد؛ شعار دمكراسى مى دادند؛
اما عملاً حزب بازيهاى غربى - كه نمونه هايش را در خيلى از كشورهاى دنيا؛
كشورهاى معروف و بزرگ غرب مشاهده مى كنيد - نقش مردم را كم رنگ كرد. شما نشان
داديد كه دمكراسى واقعى، «مردم سالارى دينى» است؛ مردم مى بينند، مى شناسند،
تشخيص مى دهند، دوست مى دارند و رأى مى دهند؛ يعنى خود مردم هستند و احزاب، نقش
ضعيفى دارند؛ نقــش حقيقى مال خود مردم است؛ مردم هستند كه اراده مى كنند
وتصميم مى گيرند. ... شما با عمـل خودتان، عنصر دين، ايمان، عدالت و صدق را در
معادلات جهانى وارد كرديد، در حالى كه صداقت و راستگويى در معادلات سياسى دنيا
گمشده است. هيچكس از يك سياستمدار توقع ندارد كه راست بگويد؛ مى گويند راست مى
گوييم، اما خودشان هم مى دانند كه همين حرف هم دروغ است. صدق و صفا و راستگويى،
عدالت طلبى، شعار طرفدارى از محرومان و مستضعفان، به عنوان ادبيات سياسي و به
وسيله ى مسلمانها و ملت مؤمن ايران در معارف جهانى وارد شد. آنها دعوى حقوق بشر
كردند، دعوى مبارزه ى با تروريسم كردند؛ اما ملت ايران با ايستادگيهاى خود، با
افشاگرى خود و با حضور خود، بسيارى از اين ادعاها را باطل كرد و نشان داد كه
آنها دروغ مى گويند. اين كارها را شما كرديد. اين فتوحات بزرگ را در ميدانهاى
مختلف، شما ملت ايران به دست آورديد و بايد ادامه بدهيد و ادامه اش هم به همان
شكلى واهد بود كه حركت عظيم مردم ايران توانست بر آن سايه افكن باشد. 17/8/85
7/3- با بهره گيري از فرصت بدست آمده از شكست آمريكا در
منطقه، بيداري و مقاومت مردم را برانگيزانيد
احتمال توطئه هاي سياسي بزرگ براي كمرنگ كردن آثار اين پيروزي بزرگ در لبنان از
جانب آمريكا و رژيم صهيونيستي بسيار محتمل است ... مردم و مقاومت اسلامي لبنان
بايد براي هر احتمالي آماده باشند، ... امروز وضعيت آمريكا و سياستهاي اين كشور
در دنيا و منطقه رو به شكست است و بايد با عزم، توكل و عمل از اين فرصتها
بيشترين استفاده را كرد. 23/8/85
8/3- براي مقابله با استكبار، دولتها و ملتها را به
مقاومت و ايستادگي، برانگيزانيد
راه درست مقابله با زورگويان جهاني همين (مقاومت و ايستادگي دولت وملت) است چرا
که اشتهاي سيري ناپذيرِ سلطهگران با عقب نشيني و نرمش هرگز پايان نخواهد
يافت... استکبار امروز هم سعي ميکند با به راه انداختن جنگ، ايجاد اختلاف ميان
کشورها، تحريم اقتصادي،اقدامات امنيتي و فشارهاي سياسي - تبليغاتي سرنوشت ملتها
و کشورها را در دست بگيرداما با پايداري ملتها و دولتهاي مستقل شاهد شکست پي در
پي استکبار و در رأس آن دولت امريکا در عراق، فلسطين، لبنان، افغانستان و ديگر
مناطق جهان هستيم.
(گزارش خبري) 30/8/85
تدبير ش 5 1
1/5- همه ظرفيت حج ، براي همافزايي، اتحاد و احساس
يگانگي و مصالح بين المللي مسلمانان بكار گرفته شود
«حج» يك فريضه ى پُرظرفيتى است كه اگر .... در هر دوره و زمانى، متناسـب بـا آن
زمان به شكل شايسته اى انجام بگيرد، تأثيرات آن علاوه بر تأثيرات فردى و
ملى،تأثيرات بين المللى خواهد بود ... چون ملتها با اشتراكاتى كه دارند، فارقها
و تفاوتهايى هم با هم دارند كه آنها را از هم جدا مى كند و احياناً انگيزه هاى
خصمانه اى نسبت به يكديگر در آنها به وجود مى آورد. «حج» موجب مى شود كه اين
فارقها كمرنگ شود و آن جهات اشتراك و اتحــاد عظيم نداريم. علت اين هم كه به ما
گفته اند اين عمليات را با هم انجام بدهيد، در يك «فى ايّام معدودات»، «فى
ايّام معلومات» در يك وقت معينى بايد انجام بدهيد، همه در اين موعد و در اين
ميقات بايد جمع بشوند، به نظر مى رسد همين باشد كه خواسته اند اين آثار، ابعاد
بين المللى پيدا كند ... (اينكه) حج بايد در يك وقت معينى باشد؛ مى خواهد همه
آنجا جمع شوند. براى چه جمع بشوند؟ جمع بشوند كه با هم دعوا كنند؟ «لا رفث و لا
فسوق و لا جدال فى الحجّ»؛ پس جمع شدن براى دعوا كردن نيست، براى احساس بيگانگى
از هم نيست؛ پس براى چيست؟ براى همين احساس اتحاد و يگانگى است؛ اين احساس را
در خود و طرف مقابل به وجود آوردن است ... همين «مسئله ى اتحاد مسلمين» است. حج
بايد آئينه ى اتحاد باشد، نه آئينه ى اختلاف ... خداى متعال فرموده است: جمع
بشويد تا «ليشهدوا منافع لهم» كه منافع خودشان را در آنجا به دست بياورند ...
خداى متعال همه ى مسلمانها را در يك مركز واحدى جمع كند كه واضح ترين منافع آن،
احساس اجتماع، احساس اتحاد و احساس يگانگى است؛ آن وقت در اين مجمعى كه براى
احساس بيگانگى به وجود آمده، ما بنا كنيم در اين گوشه و آن گوشه، به سر و كله ى
هم زدن و اختلاف را تشديد كردن! اين لج كردن با خدا نيست؟ 1/9/85
2/5- در تعامل مناسب با دولتها و ملتها، بر سطح كمي و
كيفي اعلام موضع برائت از كفار و مشركين بيفزائيد
قضيه ى برائت از كفار و مشركين بسيار مهم است. بايد همه ى ملتهاى مسلمان در اين
كار پيشقدم باشند. به نظر ما خود عربستانيها بايد در اين قضيه پيشقدم شوند. آن
كسانى كه ميزبان حجند، آنها اين كار را بايد بكنند. بيش از آنكه ميهـــمانان
ايرانى يا ميهمانان ســاير كشورها درصدد اين كار باشند، اين تكليف آنهاست. شكى
نيست كه استكبار جهانى با دنياى اسلام بد است. اين بد بودن، فقط هم بغض نيست؛
بلكه ابراز بغض و دشمنى كردناست؛ نه اينكه دشمنند و نشسته اند كنار تماشا مى
كنند؛ نه، دشمنى هم مى كنند… اين دشمنى در شكلهاى استكبارى، صهيونيستى، خشن،
خونين، بى رحمانه و سبعانه هم هست. خوب، آيا جا ندارد مسلمانها نسبت به اين
رفتار، موضع خودشان را ابراز كنند؟! ما كه نمى خواهيم از مكه لشگر راه
بيندازيم برويم به سمت يك كشورى، آنجا بجنگيم؛ مى خواهيم اعلام موضع كنيم.
مسلمانها بگويند كه موضعشان در مقابل اين قضيه استكبارى و صهيونيستى چيست. جايش
كجاست اگر بخواهند اعلام موضع كنند غير از مكه؛ غير از اين مجامع عظيم و ميقات
عظيم امت اسلام. جايش همانجاست. همه بايد بكنند؛ همه ى ملتها و همه ى رؤساى
كشورها، اگر به اين حقيقت توجه كنند و وجدان بيدارى وجود داشته باشد. اگر آنها
نمى كنند، ما مى كنيم. ما كار خودمان را تعطيل نمى كنيم به خاطر اينكه ديگران
به اين وظيفه عمل نمى كنند؛ اين بسيار مهم است. فقط هم اعلام موضع است؛ اين،
بيان موضع يك كشور است؛ آن هم با استدلال و منطق. سعى بشود اين حقيقت به ملتهاى
مسلمان تفهيم بشود. در اين ارتباطاتى كه وجود دارد، اين معنا روشن بشود كه ما
هدفمان از اين اعلام برائت چيست و معناى اين اعلام برائت چيست؟ اينها تدوين
بشود، نوشته بشود، با لغت متناسب و قابل فهم بيان بشود و در اختيار حجاج
كشورهاى اسلامى گذاشته بشود ... بايد مسلمانها تشويق بشوند به اينكه اين اعلام
موضع را - كه برائت است - روزبه روز بيشتر كنند. 1/9/85
3/5- در صورت درخواست دولت عراق ، ايران آماده كمك به
برقراري ثبات و امنيت باشد
استمرار ناامني و کشتار در عراق به ضرر همه کشورهاي منطقه است و جمهوري اسلامي
ايران، کمک براي استقرار امنيت در عراق را وظيفه ديني و انساني خود مي داند ...
جمهوري اسلامي ايران خواهان عراقي امن، پيشرفته و آباد است و امنيت شهرهاي عراق
را همچون امنيت شهرهاي ايران مي داند ... در صورت درخواست دولت عراق، ايران از
هيچ اقدامي براي کمـک به بـرقراري ثبات و امنيـت در عراق فروگذار نخواهد
کرد...کساني که براي عراق طرحي را در نظر داشتند و اکنون آن طرح تحقق نيافته
است، درصددند به هر صورت ممکن وضع موجود را متزلزل کنند و عوامل ميداني آنان
نيز تروريستها، تکفيريها و بعثيهاي سابق هستند ... ناامن کنندگان عراق، خود را
تحت عنوان جنگ شيعه و سني پنهان مي کنند ... حقيقت اين است که شيعه و سني قرنها
درکنار هم زندگي کرده اند و خصومتي در ميان نبوده است...ادامه اشغال عراق، لقمه
اي نيست که از گلوي امريکا پايين رود … نخستين گام براي حل مسئله ناامني در
عراق، خروج اشغالگران از اين کشور و سپردن مسائل امنيتي به دولت مردمي عراق
است. گزارش خبري 7/9/85
4/5- تنها راه حل اوضاع كنوني عراق، تقويت دولت مردمي و
خروج اشغالگران از اين كشور است
تنها راه حل اوضاع کنوني عراق، تقويت دولت مردمي اين کشور است ... امريکاييها
هرچه بيشتر در عراق بمانند بيشتر در اين باتلاق فرو خواهند رفت و اگر رئيس
جمهور کنوني امريکا هم نظاميان اين کشور را از عراق خارج نکند، قطعاً رئيسجمهور
بعدي امريکا مجبور خواهد شد همانند جنگ ويتنام، نظاميان امريکايي را با فضاحت
خارج کند... جمهوري اسلامي ايران بر همکاري با کشورهاي منطقه به منظور حل
مشکلات جاري تأکيد دارد. گزارش خبري 12/9/85
5/5- مشكلات جهان اسلام بايد با توجه به « هويت جمعي امت
اسلامي» حل و فصل شود
دولتهاي اسلامي و ملتهاي مسلمان بايد با توجه به وجه قوت خود يعني «هويت جمعي
امت اسلامي» و با استفاده از ظرفيتهاي بالقوه، مشکلات جهان اسلام را، خود حل و
فصل کنند ...اگر به امت اسلامي و همه امکانات و تواناييهاي آن به صورت جمعي و
در کنار هم نگاه شود، مسلمانان و دولتهاي اسلامي در همه جا احساس قدرت خواهند
کرد و مي توانند بر مشکلات فايق آيند... ايستادگي مسلمانان بر مباني اسلام و
استقلال کشورهاي اسلامي مانع از جولان قدرتهاي استکباري خواهد شد. گزارشخبري
12/9/85
شعارِ «مرگ بر آمریکا»
به معنای [مرگ بر] ملّت آمریکا نیست. یعنی مرگ بر سلطه گری، مرگ بر تجاوزگری
بیانات در دیدار مردم آذربایجان
شرقی1397/11/29
آن روز عرض کردم که این شعارِ «مرگ بر آمریکا» به معنای [مرگ بر] ملّت
آمریکا نیست. مصداقش را بنده در نوزدهم بهمن معیّن کردم که مراد کیست؛ حالا
عرض می کنم که «مرگ بر آمریکا» یعنی مرگ بر سلطهگری، مرگ بر تجاوزگری، مرگ بر
دستدرازی به حقوق ملّت ها؛ معنایش این است. یک حرکت روشنفکرانه، آگاهانه،
انسانی و پُرمعنا و پُرمضمون را مردم با این شعار در همه جای کشور انجام
دادند، که واقعاً جای سپاسگزاری است.
|