وظیفه دانایان در برابر تحریفات؟
“پيغمبراكرم ( ص ) فرمود : « إِذَا ظَهَرَتِ الْبِدَعُ فِی أُمَّتِی فَلْیُظْهِرِ الْعَالِمُ عِلْمَهُ وإلَّاْ فَعَلَیْهِ لَعْنَةُ اللَّه » ( 1 ) ، آنجا كه بدعتها و دروغها ظاهر می شود . آنجا كه چيزهايی ظاهر می شود كه در دين نيست ، مسائلی پيدا می شود كه من نگفته ام ، برعهده دانايان است كه حقايق را بگويند ولو مردم خوششان نيايد . آن كسی كه حقايق را كتمان می كند ، لعنت خدا بر او باد . بالاتر از اين را خود قرآن كريم فرموده است : « إِنَّ الَّذِينَ يَكْتُمُونَ مَا أَنزَلْنَا مِنَ الْبَيِّنَاتِ وَالْهُدَىٰ مِن بَعْدِ مَا بَيَّنَّاهُ لِلنَّاسِ فِي الْكِتَابِ أُولَئِكَ يَلْعَنُهُمُ اللَّهُ وَيَلْعَنُهُمُ اللَّاعِنُونَ »( 2) . آن دانايانی كه حقايقی را كه ما گفته ايم ، می دانند ولی كتمان می كنند ، می پوشانند ، اظهار نمی كنند ، لعنت خدا ولعنت هر لعنت كننده ای بر آنها باد . وظيفه علما ، در دوره ختم نبوت مبارزه با تحريف است . ”(3)
------
(1) سفينة البحار ، ج 1 ، ص 63 و اصول كافی ، ج 1 ، ص . 54
(2) سوره بقره آيه . 159
(3) شهيد مطهرى، مرتضى، حماسه حسينى 1، صص 103 و 104
در باب تحریف حقایق، دروغ گو را باید رسوا کرد!
“وظيفه علماست كه با اكاذيب مبارزه كنند، وظيفه علماست كه مشت دروغ گويان را باز كنند. فقها در باب غيبت مطلبی دارند می گويند غيبت مواردی دارد كه استثناء شده است . يكی از موارد استثنای غيبت كه همه علمای بزرگ مرتكب اين غيبت شده اند و آن را لازم و بلكه احيانا واجب می دانند ، جرح راوی است . يعنی چه ؟ يعنی : شخصی حديث روايت می كند ، از پيغمبر صلی الله علیه و آله و سلم حديث روايت می كند ، از امام علیه السلام حديث روايت می كند ، آيا شما فورا بايد قبول كنيد ؟ نه ، بايد تحقيق كنيد كه او چگونه آدمی است ، آيا راستگو است يا دروغگو ؟ اگر در زندگی اين آدم نقطه ضعفی را كشف كرديد ، اگر عيبی ، نقصی ، دروغی ، فسقی را كشف كرديد ، اينجا بر شما نه تنها جايز است ، بلكه لازم است كه در متن كتابها ، اين آدم را رسوا كنيد . اين اسمش جرح است . با اينكه غيبت است ، با اينكه بدگويی است ، و غيبت و بدگويی نه از مرده جائز است و نه از زنده ، ولی در اينجا كه تحريف حقايق است ، قلب حقايق است ، بايد او را رسوا كنيد . دروغگو را بايد رسوا كرد . ”
------
شهيد مطهرى، مرتضى، حماسه حسينى 1، صص 104 و 105
|