( احسان معصومی از بویر نیوز )
انقلاب اسلامی ایران و درون مایه آن متأثَّر و الهام گرفته از فرهنگ عاشوراست و خون های پاک شهیدان انقلاب اسلامی ریشه در کربلای حسینی دارد و انقلاب ما برگرفته از عاشورای خونبار حسین است.
بیشک فرهنگ عاشورا در ایجاد و تداوم انقلاب اسلامی تأثیر فراوان داشته و به فرمایش حضرت امام خمینی (ره) ما هر چه داریم از محرم و صفر است .
الحق و انصاف که جبهههای دفاع مقدس همچون چشمههایی بودند که از قلههای مرتفع کربلا سرچشمه میگرفتند و گویی خونی که در روز عاشورا بر خاک کربلا چکید در رگهای نوجوانان و جوانان رزمنده جاری بود.
تطابق الگوهای عاشورا با جبههها :
در جبهههای نبرد از سنین مختلف حضور داشتند که تداعی کننده، سنین مختلف یاران امام حسین بود. سیمای پیرانی که در جبهه میجنگیدند حبیبابن مظاهر را تداعی میکند، نوجوانان به حضرت قاسم تشبیه میشدند. سرداران به حضرت ابوالفضل و جوانان به حضرت علیاکبر و مادران شهید صبوری را از حضرت زینب میآموختند حتی کودکانی که در حملات هوایی به شهادت میرسیدند به حضرت علیاصغر تشبیه میشدند.
آزادگان جلوههای عاشورایی در اسارت :
سالهای دشوار اسارت برخی از رزمندگان یادآور روزهای دردناک اسیران کوفه و شام بود. آنها به یاد مصائب اهل بیت مصائب اسارت را به جان خریده و تحمل میکردند و خانواده هایشان را هم در نامههای خود به صبر و شکیبایی دعوت می کردند.
جملات گهربار حضرت امام خمینی (ره) و فرهنگ حاکم بر هشت سال دفاع مقدس گویای این مطلب است که پیام عاشورا عامل اصلی پیروزی در هشت سال دفاع مقدس بود. شجاعت رزمندگان، ایثار و فداکاری آنها آن هم بدون هیچ چشمداشت مادی و تحمل سختیهای جنگ نابرابر ما با دشمن همگی مرهون فرهنگ عاشورایی بود و کربلای جبههها پیوند عجیبی با کربلای حسینی داشت و با پیروزیهای مکرر چشم جهانیان را خیره نموده بود و اکنون که جهان کفر به رهبری امریکا و رژیم کودک کش صهیونیستی در برابر جهان اسلام به رهبری ایران قد علم کرده. تمسک به فرهنگ عاشورایی و نهراسیدن در مقابل دشمن و عدم ذلت در برابر دشمن عامل پیروزی انقلاب اسلامی خواهد بود.
مشابهت معنا دار دوران دفاع مقدس با حادثه عاشورا
هر دو برای حفظ اسلام بودند: حادثه بزرگ عاشورا و دفاع مقدس هشت ساله ملت مسلمان و بزرگ ایران برای دفاع از حریم ارزشها و حفظ اسلام و رضای پروردگار بود.
امام خمینی (ره) ،آن سلاله پاک رسول ا… به پیروی از سرور و سالار شهیدان، از هیچ فداکاری در راه مکتب و آرمانهای الهی دریغ نداشتند.
یاران هردو( یاران امام حسین و امام خمینی)، کانون عشق و ایثارند: یاران امام خمینی (ره)همچون شهیدان کربلا، کانون عرفان ومحبّت الهی و سرشار از عشق به اهل بیت پیامبر اکرم(ص) وشوق به شهادت و فداکاریاند و آنرا بالعین نشان دادند.
دشمن هر دو ، در نهایت قساوت : همان قساوتی که بر سر یاران حسین و اهل بیت اش آمد بر یاران خمینی کبیر نیز از طرف دشمن تکرار شد.
مظاهر شب و ظهر عاشورا، زمزمه ،مناجات و نماز : همان مظاهر روز و شب عاشورا در جبهه های دفاع مقدّس دیده می شود ؛ زمزمه های عاشقانه یاران خمینی (ره)، نماز، عبادت، قرائت قرآن، دعاها و آمادگی برای وصل و پیوند با محبوب.
شکیبائی زنان همچون زینب صبور و روشنگر : پایداری و شکیبایی زنان امّت امام خمینی و نقش روشنگری و صبوری آنان، جلوهای از صبوری و پیام رسانی قافله اسیران کربلا است.
هر دو جریان رسواگر ستم و چهره و تزویر بود : بفرموده امام راحلمان ما در جنگ پرده از چهره تزویر و نفاق دشمنان اسلام وانقلاب برداشتیم.
در هر دو از شیرخوار تا پیر سالخورده : جبهههای هشت سال دفاع مقدّس جلوهگاه حضور نوجوانان و جوانان وسالخورده های این امت بود و با توجه به اوایل جنگ و کشاندن آن به جنگ شهرها میتوان شیرخوارگان را نیز در جبهه نام برد.
پایان هشت سال دفاع مقدّس، همچون پایان عاشورا، تمام شدن و توقّف راه نبود، بلکه پس از آن، ایمانی که محصول خلوص و فداکاری رزمندگان بود، هشیاری، تحرّک و بیداریهای بزرگی را رقم زد که نه تنها تضمین سلامت جامعه، که الهام بخش مبارزات در گوشه و کنار جهان شد. تأثیر این ایثار و خلوص را در رزمندگان حزب ا… لبنان، غزه و … نیز می توان یافت.
همچنان که انقلاب عاشورا تضمین بقا و سلامت مکتب و اسلام نوپا شد ، مجاهدتهای هشت سال دفاع مقدّس نیز تضمین بقا و سلامت انقلاب نوپای اسلامی شد.
” تقدیم به آنان که درراه ولایت وفادار ماندند. ”
|