جنبش مقاومت اسلامی حماس
جنبش مقاومت اسلامی حماس که هم اکنون مهمترین جنبش فلسطین محسوب میشود، در سال 1987. م با صدور بیانیهای به رهبری شیخ احمد یاسین پایه گذاری شد. (1) ایدئولوژی حماس ریشه در اخوان المسلمین (2) مصر دارد.
وجه تمایز آن با دیگر سازمانها صبغه اسلامی و در پیش گرفتن مکتب اسلام به عنوان راه پیروزی و رهایی فلسطین و نیز تلاش در جهت ایجاد وحدت کلمه و یکپارچگی، آزادی فلسطین و برپایی حکومت اسلامی در فلسطین است.
واژه «حماس» اختصاری و برگرفته از حروف نخست «حرکت»، «مقاومت» و «اسلام» است و مفهوم آن، نیرو، شهامت، عزم و اراده و شجاعت میباشد. این جنبش در تاریخ 14/12/1987 رسما اعلام موجودیت کرد. (3)
در میثاق حماس که در اوت 1988 منتشر شد، فلسطین یک زمین موقوفه اسلامى تلقی شد که آزادى آن از طریق جهاد، براى هر مسلمان یک واجب عینى است. (4)
شعار حماس
شعار حماس همان شعاری است كه گروه اخوان المسلمین بر افراشتهاند: «خداوند هدف ما، اسلام دین ما و قرآن قانون ماست، محمد رهبر ما، جهاد راه ما و مرگ در راه خدا والاترین آرزوی ماست.» (5)
حماس فلسطین را سرزمینی میداند كه تا روز قیامت برای نسل آینده مسلمانان نهاده شده است. جنبش مقاومت اسلامی، جنبش فلسطینی متمایزی است كه تنها به «الله» وفادار و شیوه زندگیاش نیز مبتنی بر اسلام است. (6)
"جنبش مقاومت اسلامی حماس در سال 1987 توسط شیخ احمد یاسین پایه گذاری شد. ایدئولوژی حماس ریشه در اخوان المسلمین مصر دارد. در سال 1973، یاسین ابتدا «الجماعه الاسلامی» را برای همكاری با فعالیت های سیاسی اخوان المسلمین در غزه پی ریزی كرد.
وی سپس جنبش حماس را به عنوان بازوی سیاسی و منطقه ای اخوان المسلمین در دسامبر 1987 به دنبال آغاز انتفاضه اول در سرزمین های اشغالی بنیان نهاد. عمده شهرت حماس بیشتر به دلیل انجام حملات شهادت طلبانه علیه اهداف و نیروهای اسرائیلی است.
این جنبش ابتدا دنباله رو مدل اخوان المسلمین بود به این معنا كه به عنوان یك «نهاد رفاه اجتماعی» عمل می كرد هر چند در حال حاضر، همچنان به فعالیت های رفاهی و اجتماعی خود ادامه می دهد، اما با وارد شدن به فاز مسلحانه بیشتر فعالیت خود را در حوزه مبارزه با اسرائیل متمركز ساخته است.
حماس، ستیز اعراب- اسرائیل را به مثابه ستیز اسلام و یهودیت تلقی می كند كه تنها با نابودی اسرائیل می توان این مسئله را حل و فصل كرد.
نگرش ها، باورها
برخی بر این باورند كه دو نگرش حماس «ناسیونالیسم فلسطینی» و «بنیادگرایی اسلامی» درهم آمیخته است. این گروه خود را به «نابودی اسرائیل»، «هویت صهیونیستی» و «جایگزینی حكومت خودگردان فلسطین با یك دولت اسلامی» و «افراشتن بیرق الله در وجب به وجب خاك فلسطین» متعهد می داند.این جنبش فلسطین را سرزمین اسلامی می داند كه از سوی غیرمسلمانان به اشغال درآمده است.
درس های حماس از واقعه ی عظیم عاشورا
جهاد در راه خدا تنها راه نجات در برابر زیاده خواهی دشمن صهیونیستی:
حماس، «جهاد» را تنها راه حل مسئله فلسطین و خارج ساختن فلسطین از كنترل اسرائیل و وظیفه مذهبی تمام مسلمانان می داند. حماس، برخلاف سازمان آزادیبخش فلسطین كه در سال 1988 اسرائیل را به رسمیت شناخت، نه تنها مخالف مشروعیت این رژیم است بلكه خواهان نابودی آن و مخالف ماهیت وجودی اسرائیل است.
تشكیل دولت اسلامی با هدف برقراری قسط و عدل
حماس معتقد به تشكیل دولت اسلامی و پیاده ساختن تمام ابعاد اسلامی و تمام جوانب زندگی است.
نقش آفرینی همگان حتی کودکان شیرخوار در نابودی پایه های ظلم:
جنبش مقاومت همچنین علاوه بر اینكه مقاومت را وظیفه یك یك مسلمین می داند و معتقد به نقش های انقلابی برای تمام افراد جامعه اعم از زن و مرد، معلم و دانشجو و غیره است...
از نظر استراتژی مبارزه، جنبش حماس معتقد است كه بهترین شیوه و راهكار برای پیشبرد درگیری و كشمكش با دشمن صهیونیستی بسیج توانمندی های ملت فلسطین برای برافراشتن پرچم جهاد و مبارزه برضد حضور نامشروع صهیونیستی در فلسطین به هر وسیله ممكن است و اینكه تا زمان تكمیل شدن شرایط تعیین سرنوشت نبرد با دشمن صهیونیستی شعله مبارزه روشن بماند.
دشمن شناسی و مقابله با حرکت های ضدانسانی
حماس با توجه به قداست فلسطین و جایگاه اسلامی آن معتقد است كه تحت هیچ شرایطی نمی توان ذره ای از خاك فلسطین را نادیده انگاشت و یا اشغال آن از سوی صهیونیسم را به رسمیت شناخت و همین مسئله یكی از مهمترین اختلافات این جنبش با تشكیلات خودگردان فلسطین است.
مقابله به مثل در رویارویی با دشمن صهیونیستی
فعالیت نظامی یكی از ابزارهای راهبردی جنبش حماس در رویارویی و مقابله با پروژه صهیونیستی محسوب می شود.
این ابزار با توجه به نبود طرح جامع عربی، اسلامی برای آزادسازی و رهایی فلسطین بسیار اهمیت دارد و راهكاری بنیادین برای جلوگیری از تلاش های مذبوحانه اسرائیل به حساب می آید.
فعالیت نظامی همچنین به مثابه ابزاری بازدارنده برای بازداشتن صهیونیست ها از هدف قراردادن امنیت ملی فلسطین است و كارایی خود را به خوبی به اثبات رسانده است.
در همین راستا است كه شاخه نظامی جنبش حماس به نام گردان های شهید عزالدین قسام شكل گرفت.
فعالیت مبارزاتی گردان های قسام از اواخر دهه80 یعنی از زمان به اسارت گرفتن دو سرباز صهیونیستی در مارس و مه 1989 شكل گرفت.
در این گردان ها اعتقاد بر این است كه سرزمین تاریخی فلسطین توسط دشمن صهیونیستی اشغال شده و هیچ فرقی میان اراضی اشغالی 1348 یا 1367 وجود ندارد و صهیونیست های غاصب در هر كجای فلسطین كه باشند باید مورد هدف قراربگیرند. چرا كه آنان هیچ گونه حق تاریخی یا قانونی در مورد حضور دراین سرزمین مبارك ندارند و باید با هر غاصب برخورد كرد و مقابله یا قتل آن حق قانونی مبارزان حماس است.
به اعتقاد مبارزان قسام فلسطین یك سرزمین موقوفه اسلامی است و هیچ احدی حق ندارد كه از یك وجب آن چشم بپوشد و اگر هم كه امت اسلام در ضعف و سستی به سر ببرد مبارزان باید با فعالیت های مبارزاتی خود سرزمین شان را از لوث وجود اشغالگران پاك سازند و ملت فلسطین را به سرزمین مادری شان بازگردانند.
اتکال به قدرت لایزال الهی و نادیده گرفتن کمی عدد رزمندگان مقاومت در برابر دشمن
به رغم اندك بودن مجموعه سلاح هایی كه مبارزان قسام در جهت مقابله با دشمن صهیونیستی در اختیار دارند. ولی به واسطه تلاش های شبانه روزی آنان، تجهیزات نظامی این گردان ها روز به روز درحال پیشرفت است و دستیابی به موشك ضدتانك كه حجم مواد منفجره آن كمتر از 35 كیلوگرم است دلیلی بر این تلاش ها است."(7)
"حضرت آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب اسلامی نیز با پذیرش دیدار با رئيس دفتر سياسي حماس در تاریخ ۱۳۸۸/۰۹/۲۴ بر موضع گیری این گروه انقلابی مهر تایید زده و با تجلیل از مقاومت مردم فلسطین و گروه های مقاومت از جمله حماس با عبارت زیر تأکید کردند:
تنها راه نجات فلسطین، مقاومت و ایستادگی، و توکل به خدا، در کنار عمل و اقدام است.
نصرت الهی در گرو تلاش در راه خدا
ایشان آینده قضیه فلسطین را با وجود همه سختیها و ظلم ها و جنایتهایی که بر ضد مردم این سرزمین می شود، روشن و امیدبخش دانستند و افزودند: این وعده تخلف ناپذیر خداوند است که پیروزی و نصرت الهی متعلق به کسانی است که به خدا اعتقاد دارند و در راه او جهاد می کنند. و این نیست جز نگاه قرآنی به تلاش در راه خدا و وعده ی تخلف ناپذیر حضرت حق که اِن تَنصُرُوا اللهَ یَنصُرکُم وَ یُثَبِّت اَقدامَکُم.
حضرت آیت الله خامنه ای با تأکید بر اینکه ایستادگی رهبران حماس در مقابل فشارها، تهدیدها، و بازیهای سیاسی، بسیار ارزشمند است افزودند: جمهوری اسلامی ایران، مسئله فلسطین را مسئله خود، و حمایت از آن را وظیفه شرعی و اسلامی می داند.
ترجیح حفظ سلامت جامعه مسلمانان بر زندگی شخصی
آنچه در سیره امام راحل (ره) به عنوان آموزه ی دینی به چشم می خورد و خود به عنوان یکی از خط های روشن مبارزاتی در پیش روی ملت غیور ایران اسلامی قرار گرفته است، عدم بی تفاوتی در برابر استمداد مظلوم است و این آموزه به تبعیت از انقلاب اسلامی ایران، سرلوحه ی دیگر گروه های انقلابی در کشورهای تحت ستم قرار گرفته است.اما در مقابل، تلاشهای گسترده دشمنان برای سوق دادن ایران به سوی موضع بی تفاوتی در قبال دفاع از مظلومین عالم از جمله فلسطین است که در بیانات مقام معظم رهبری به آن اشاره شده است. ایشان فرموده اند: یکی از علل اصلی دشمنی استکبار با جمهوری اسلامی ایران، موضوع فلسطین است و اگر ایران در قضیه فلسطین کوتاه می آمد، بسیاری از این دشمنی ها کم می شد ولی ما در این قضیه ایستاده ایم و کوتاه نخواهیم آمد.
حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به حمایت ملت ایران از موضوع فلسطین خاطرنشان کردند: اینکه ملت ایران، حمایت از موضوع فلسطین را از عمق جان باور دارد، به برکت امام خمینی (ره) است که این موضوع را به درستی تا عمق جانها و ایمانهای مردم ایران نفوذ داد.
استقامت در برابر ظالم
مقام معظم رهبری در دیدار با خالد مشعل رئيس دفتر سياسي حماس از قضیه فلسطین به عنوان یک هدف راهبردی یاد کردند و حل آن به درستی را موجب حل مشکلات امت اسلامی دانستند و به تهدیدهای اخیر رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین اشاره کرده و افزودند: اگر رژیم صهیونیستی جنگ دیگری را علیه مردم غزه شروع کند، این بار تو دهنی سخت تر و شکست سنگین تری خواهد خورد و بیشتر از شکست قبلی، در جهان رسوا خواهد شد."
-----------------------
(1). مقاومت فلسطین پس از اشغال، مجید صفا تاج، سفیر اردهال، چاپ دوم،زمستان 1387، ص163.
(2). اخوان المسلمین گروهی است که خود را یک جنبش اصلاحی در همه زمینهها توصیف میکند. «حسن البنا» مؤسس اخوان المسلمین در مصر در سال ۱۹۲۸ میلادی است. اندیشههای این جنبش اسلامی آنقدر سریع در تمام دنیا منتشر شد که در حال حاضر ۷۲ گروه در کشورهای عربی، اسلامی و غیراسلامی در قاره های دیگر با الهام از اهداف و اندیشه های اخوان المسلمین خود را وابسته به آن میدانند.
(3). صهیونیزم، انتفاضه فلسطین و دولت های اسلامی، سید ابراهیم حسینی، فصلنامه معرفت، شماره 72.
(4). پیروزی 2006 حماس و چشم انداز آینده، عبدالله کرمی، قم، بوستان کتاب، چاپ اول،1387، ص 63.
(5). شعار اخوان المسلمین این بود: «الله غایتنا، الاسلام دیننا، القرآن دستورنا، محمدصلی الله علیه وآله زعیمنا، الجهاد سبیلنا و الموت فى سبیلالله اَسمَى اُمَانینا».
(6). پیشینه تاریخی حماس، خبرگزاری فارس، 86/10/24.
(7) منبع: عصر ایران/تنظیم برای تبیان: عطاالله باباپور
(8) با استفاده از خبر منتشره در پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری http://www.leader.ir/
|