جنبش جهاد اسلامی فلسطین
این جنبش، پس از جنبش مقاومت اسلامی «حماس» که هماکنون بزرگترین گروه فلسطینی است، دومین جنبش اسلامی فلسطین محسوب میشود که در اواخر دهه 1970 توسط سه دانشجوی فلسطینی در مصر؛ یعنی فتحی شقاقی، عبدالعزیز عوده و بشیر موسی به عنوان بخشی از جهاد اسلامی مصر تشكیل شد.
شاخه نظامی آن «گروهان های قدس» نام دارد که با جنگهای چریكی و گروههای ضربتی و انجام عملیات استشهادی، حملات بسیاری را علیه اسرائیل به اجرا درآوردند و صدها نفر از نظامیان صهیونیستی را به هلاكت رساندند. یكی از علل اصلی حمله اسرائیل به غزه در دسامبر 2008 همین عملیات نظامی گردانهای قدس و گردانهای قسام بوده است.
شلیك موشكهای قدس به شهركهای اسرائیلی نیز از مهمترین عملیات نظامی این جنبش بوده كه به همراه موشكهای حماس، سران رژیم صهیونیستی را به ستوه آورده بودند. (1)
دیدار، آقای رمضان عبدالله دبیرکل جهاد اسلامی فلسطین با مقام معظم رهبری
این جنبش، همانند انقلاب اسلامی ایران، از مسجد و اماکن دینی سرچشمه میگیرد و به همان جا ختم میشود. حتی دانشجویان انقلابی، حرکتهای ضد صهیونیستی خود را از مسجدِ دانشگاهها سامان میدهند. بدین سان، مساجد، رونقی تازه یافته و اجتماع نمازگزاران در مساجد افزون گشته ومساجد به مرکز مخالفتهای ضد اسرائیلی تبدیل شدهاند و از اینروست که انتفاضه را «انقلاب مساجد» نیز گفتهاند. (2)
اهداف جهاد اسلامی
از اصول مهم این جنبش، اعتقاد به اسلام ناب محمدیصلیاللهعلیهوآله است و شریعت اسلام را به عنوان مرجع اساسی در تدوین برنامهها برای بسیج و رویارویی میداند که در راستای تحقق بخشیدن به اهداف زیر تلاش میکند:
ـ آزادی كامل فلسطین و نابودی موجودیت صهیونیستی و برقراری حكومت اسلامی درسرزمین فلسطین؛
ـ جذب مردم فلسطین و آماده سازی آنان برای مبارزه نظامی و سیاسی؛
ـ تلاش در جهت بیداری امت اسلامی و تحریك این امت در جهت به عهده گرفتن نقش تاریخی خود در مورد مشاركت در جهاد سرنوشت ساز با رژیم اشغالگر؛
ـ تلاش در جهت انسجام بخشیدن به فعالیتهای اسلامی در مورد قضیه فلسطین و تحكیم روابط با جنبشهای اسلامی و آزادی بخش دوست در تمامی نقاط جهان؛
ـ دعوت به عقاید و شریعت و آداب اسلامی و تبلیغ تعالیم پاك آن در تمامی مناطق مختلف. (3)
ارتباطات داخلی و خارجی
جنبش جهاد، خود را با حماس متحد میداند و معتقد است که اعتقادات مذهبی و واقعیتهای کشور و دشمن مشترک، اینها را به هم نزدیک میکند. اتحاد مهم و اصلی خودش را با حماس در مبارزه و عمل میداند؛ نه یکی شدن تشکیلات.
این جنبش، ایران را شریک استراتژیک خود و اعراب در مقابل صهیونیسم و آمریکا میداند و در طول عمر جمهوری اسلامی همواره با این کشور روابط دوستانه و مکتبی داشته است. (4)
دیدگاه و مواضع جنبش جهاد اسلامی نسبت به انقلاب ایران
این جنبش در میان کشورهای مسلمان منطقه، بیش از همه با ایران روابط خود را استحکام بخشید و به طور همه جانبه از انقلاب اسلامی ایران تأثیر پذیرفت.( و این در حالی است که انقلاب اسلامی متاثر از حرکت عاشورایی امام حسین علیه السلام است و این امر در طول تاریخ انقلاب به روشنی قابل مشاهده می باشد.)
جهاد اسلامی از حمایتهای مادی و معنوی دولت ایران برخوردار است. (5)
مواضع و دیدگاههای رهبران جنبش جهاد اسلامی نسبت به انقلاب اسلامی، مثبت بوده تا جایی که زیاد ابوعمرو مینویسد: جهاد اسلامی به عنوان فرزند انقلاب اسلامی ایران در فلسطین به رهبری شیخ عبدالکریم عوده و با همکاری شهید دکتر فتحی شقاقی که تا سال 1988 در سیاه چال های اسرائیل زندان بود به عنوان رهبر شاخههای نظامی جهاد تأسیس شد و فتحی شقاقی در سال 1979 با تألیف کتابی تحت عنوان، «خمینی راه حل و جایگزین اسلامی» نظرات سیاسی و ایدئولوژیک خود و جهاد اسلامی را بیان نمود. (6)
رهبران جنبش جهاد اسلامی بر این عقیدهاند که انقلاب ایران، سرآغاز یک تحول انقلابی فراگیر به شمار میآید...
انقلاب اسلامی در زمینههای تئوری و عملی برای جنبش جهاد اسلامی از همان ابتدا منبع فکر و الهام بوده است. به نوشته فتحی شقاقی از نظر بنیان گذاران الجهاد، امام خمنیی نه فقط سمبل و الهام بخش و رهبر انقلاب اسلامی ایران است، بلکه در همه جا این مشخصات را دارد. (7)
بررسی وضعیت فعلی
جهاد اسلامی نیز همچون حماس معتقد است كه تشكیلات خودگردان فلسطینی قانونی نیست و ریاست عباس برای این تشكیلات جنبه قانونی ندارد و باید هر چه زودتر این تشكیلات برچیده شود.
جنبش جهاد اسلامی هرگونه سازش اعراب با رژیم اشغالگر را محكوم میكند و مانند حماس معتقد است هیچ راهی برای حل و فصل مسئله فلسطین جز نابودی اسرائیل وجود ندارد. (8)" (9)
مقام معظم رهبری در بیانات ارزشمند خود طی خطبههاى نماز عید سعید فطر در تاریخ (۱۳۹۳/۰۵/۰۷) ضمن اختصاص خطبه دوم به مسئله ی فلسطین فرمودند: " امروز قضیّهى اوّل جهان اسلام قضیّهى غزّه است؛ شاید بشود گفت قضیّهى اوّل دنیاى انسانیّت، قضیّهى غزّه است."
ایشان متعرضین به جان و مال و ناموس مردم فلسطین و غزه را به سگ هارى و گرگ درندهاى تعبیر کرد که به انسانهاى مظلوم حمله کرده است و افکار عمومی را در مقابل این سئوال که: "چه کسى مظلومتر از کودکان معصومى که در این حملات جان خود را مظلومانه از دست دادند؟ چه کسى مظلومتر از مادرانى که فرزندان خودشان را در آغوش خودشان گرفتند و به چشم خود مرگ و پرپر زدن آنها را مشاهده کردند؟" به واکنش در مقابل اینهمه ظلم و جنایت رژیمِ غاصبِ صهیونیستِ کافر دعوت کرد و پس از توصیف مقاومت دلیرانه ی این ملت مظلوم علیرغم همه ی کمبودها و تحمل فشارها، ایستادگی و مقاومت آنان را درسی برای دیگر ملت ها دانستند و از آن به عنوان شاخصی از مقاومت انسان یاد کردند.
حضرت آیة الله العظمی خامنه ای همچنین امیدواری دادند که: "سرانجام هم به توفیق الهى و به اذن الهى، اینها بر دشمن پیروز خواهند شد. کمااینکه تا همین حالا هم دشمن متجاوز، مثل سگ پشیمان است از کارى که انجام داده است، گیر کرده، نمیداند چه کار کند: برگردد، آبرویش میرود؛ ادامه بدهد، کار براى او روزبهروز سختتر میشود؛ لذا شما مىبینید آمریکا و اروپا و همهى مجرمان عالم دستبهدست هم دادهاند که این آتشبس تحمیلى را بر مردم غزّه تحمیل کنند، براى اینکه او را نجات بدهند. تا الان هم گیرکرده، بعد از این هم همین [طور] خواهد بود."
مقام معظم رهبری به عنوان نکتهى سوّم و آخرین نکته اظهار کردند: سردمداران سیاسى استکبار میگویند باید حماس(10) و جهاد(11) را خلع سلاح کنیم... رئیس جمهور آمریکا فتوا صادر کرده است که باید مقاومت خلع سلاح بشود!" و سپس افزودند: بله، معلوم است؛ میخواهید خلع سلاح شود تا همین مقدار ضربهاى را هم که در مقابل اینهمه جنایت وارد میکند، نتواند وارد کند؛ ما عرض میکنیم بهعکس، همهى دنیا و بخصوص دنیاى اسلام، موظّفند هرچه میتوانند به تجهیز ملّت فلسطین کمک کنند."(12)
نکاتی که تا به این سطر در خصوص تاثیر پذیری گروه های مقاومت فلسطین از جمله جهاد اسلامی فلسطین از فرهنگ عاشورا بدان اشاره رفت عبارت است:
سرخم نکردن در برابر ظلم
بصیرت و هوشیاری در برابر نقشه دشمن با هدف زمین گیر کردن گروه های مقاومت
نترسیدن از حملات بی امان دشمن
بهره گیری از فرهنگ شهادت طلبی
توجه به مظلوم
مبارزه با ظالم
و بسیاری مفاهیم عاشورایی دیگر که همه و همه درس هایی است که با ظهور انقلاب اسلامی به ملت های دربند آموزش داده شد.
------------------------------------------------------------
(1). احزاب و گروههای فلسطینی از گذشته تا امروز، روزنامه کیهان، 9 /06/ 1388، شماره 19459.
(2). فلسطین، انتفاضه و انقلاب اسلامی ایران، شیرودی، مرتضی، فصل نامه معرفت، شماره 54.
(3). مقاومت فلسطین پس از اشغال، مجید صفا تاج، ص152.
(4). جنبشهای فلسطینی، ماهنامه حضور، پاییز1380، شماره 37.
(5). فرهنگ معاصر فلسطین؛ شخصیتها و جنبشها، دکتر عزت الله ملا ابراهیمی، 1382، تهران، اندیشه سازان نو، چاپ اول، ص152.
(6). جنبشهای اسلامی در فلسطین، زیاد ابوعمر، ترجمه هادی صبا، تهران، نشر سفیر، 1371، ص 78.
(7). کیهان، 5/3/1371 به نقل از: الخمینی الملل الاسلامی و البدیل، دکتر فتحی شقاقی، مجله المختار الاسلامی، قاهره، 1979.
(8). احزاب و گروههای فلسطینی از گذشته تا امروز، روزنامه کیهان،9/06/1388، شماره19459.
(9) http://www.yasinmedia.com/
(10) جنبش مقاومت اسلامى فلسطین(حماس) که از سال ۲۰۰۷ کنترل نوار عزّه را در دست دارد.
(11) جنبش جهاد اسلامى فلسطین
(12)پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
|