بسم الله الرحمن الرحيم
پایگاه علوم و معارف اسلام، حاوي مجموعه تاليفات حضرت علامه آية الله حاج سيد محمد حسين حسيني طهراني قدسسره
عناوين كلي جلد ششم:
معاد حتمي است، و زنده شدن بواسطۀ اسم «المُحيي» است بارش باران حيات براي حيات مردگان شيئيّت اشياء به صورت آنهاست نه به مادّۀ آنها. دفع شبهات وارده بر معاد جسماني دفع شبهۀ منكرين معاد جسماني و بيان حقّ معاد جسماني عنصري و عالم عَرْض، و حشر تمام موجودات تطاير كتب و كيفيّت نامۀ أعمال بازگشت به عناوين دوره ده جلدي
معاد حتمي است، و زنده شدن بواسطۀ اسم «المُحيي» است
بارش باران حيات براي حيات مردگان
شيئيّت اشياء به صورت آنهاست نه به مادّۀ آنها.
دفع شبهات وارده بر معاد جسماني
دفع شبهۀ منكرين معاد جسماني و بيان حقّ
معاد جسماني عنصري و عالم عَرْض، و حشر تمام موجودات
تطاير كتب و كيفيّت نامۀ أعمال
بازگشت به عناوين دوره ده جلدي
مجلس سي و پنجم: معاد حتمي است، و زنده شدن بواسطۀ اسم «المُحيي» است PAGEREF _Toc70139062 \h 6
ساعت قيام قيامت نميتواند مشخّص باشد.. PAGEREF _Toc70139063 \h 6 آسان و مشكل بودن، نسبت به قدرتهاي محدود است نه قدرت نامتناهي خداوند.. PAGEREF _Toc70139064 \h 7 قدرت خداوند براي آحاد آفرينش، يكسان است PAGEREF _Toc70139065 \h 7 تعبير قرآن به آسانتر بودن خلقت مجدّد، بر حسب مشاعر و إدراكات ماست PAGEREF _Toc70139066 \h 8 تمثيل قرآن براي زنده شدن مردگان، به بيدار شدن اصحاب كهف PAGEREF _Toc70139067 \h 8 زنده شدن مردگان عجيبتر از بيدار شدن اصحاب كهف نيست PAGEREF _Toc70139068 \h 9 نشان دادن خداوند كيفيّت زنده شدن مردگان را، به حضرت إرمياي پيغمبر.. PAGEREF _Toc70139069 \h 9 زنده كردن مرغان كشته شده، بدست حضرت إبراهيم عليه السّلام PAGEREF _Toc70139070 \h 10 فرق سؤال حضرت إرميا و حضرت إبراهيم از خداوند در مورد زنده شدن مردگان PAGEREF _Toc70139071 \h 10 ظهور اسم «المحيي» در وجود حضرت إبراهيم عليه السّلام PAGEREF _Toc70139072 \h 11 نداي حضرت إبراهيم عليه السّلام به مرغان نداي ملكوتي بوده است PAGEREF _Toc70139073 \h 11 معجزات انبياء ناشي از تأثير نفوس آنهاست به اذن خدا PAGEREF _Toc70139074 \h 12 نفوس طيّبه داراي آثار مفيد و نفوس خبيثه داراي آثار مضرّ هستند، به اذن خدا PAGEREF _Toc70139075 \h 12 اذن خداوند در تأثير نفوس، اذن تكويني و حقيقي است نه اذن اعتباري PAGEREF _Toc70139076 \h 13 موجودات در حدود سعۀ خود نشاندهندۀ قدرت و علم و حيات خداوند هستند.. PAGEREF _Toc70139077 \h 13 معجزات در عين آنكه به پيامبران استناد دارد به خداي تعالي منتسب است PAGEREF _Toc70139078 \h 13 اشعار حكيم سبزواري (قدّه) دربارۀ استناد افعال انسان به خداوند.. PAGEREF _Toc70139079 \h 13 حضرت رسول اكرم صلّي الله عليه وآله وسلّم مصداق أعلي و مر آت أتمّ اسماء و صفات خداوند است PAGEREF _Toc70139080 \h 14 كيفيّت تجلّي نور حقّ در انسان و سائر موجودات PAGEREF _Toc70139081 \h 15 حقيقت معناي اذن خداوند.. PAGEREF _Toc70139082 \h 15 كيفيّت تجلّي نور خدا در درخت و گفتن «إِنـِّي أَنَا اللَهُ».. PAGEREF _Toc70139083 \h 15 اشعار حكيم سبزواري (قدّه) در مورد تجلّي خداوند در موجودات PAGEREF _Toc70139084 \h 16 همه چيز لا إله إلاّالله است PAGEREF _Toc70139085 \h 17 تهليلات واردۀ از اميرالمؤمنين عليه السّلام PAGEREF _Toc70139086 \h 17 هر موجودي و هر ذرّهاي نشان دهندۀ ذات و اسم و صفت خداست در حدّ استعداد خود. PAGEREF _Toc70139087 \h 18 مردگان همه از اهل لا إله إلاّ الله شدهاند.. PAGEREF _Toc70139088 \h 18 أشعار عالي فيض كاشاني در لا إله إلاّالله PAGEREF _Toc70139089 \h 19 بازگشت به عناوين كلي
ساعت قيام قيامت نميتواند مشخّص باشد.. PAGEREF _Toc70139063 \h 6
آسان و مشكل بودن، نسبت به قدرتهاي محدود است نه قدرت نامتناهي خداوند.. PAGEREF _Toc70139064 \h 7
قدرت خداوند براي آحاد آفرينش، يكسان است PAGEREF _Toc70139065 \h 7
تعبير قرآن به آسانتر بودن خلقت مجدّد، بر حسب مشاعر و إدراكات ماست PAGEREF _Toc70139066 \h 8
تمثيل قرآن براي زنده شدن مردگان، به بيدار شدن اصحاب كهف PAGEREF _Toc70139067 \h 8
زنده شدن مردگان عجيبتر از بيدار شدن اصحاب كهف نيست PAGEREF _Toc70139068 \h 9
نشان دادن خداوند كيفيّت زنده شدن مردگان را، به حضرت إرمياي پيغمبر.. PAGEREF _Toc70139069 \h 9
زنده كردن مرغان كشته شده، بدست حضرت إبراهيم عليه السّلام PAGEREF _Toc70139070 \h 10
فرق سؤال حضرت إرميا و حضرت إبراهيم از خداوند در مورد زنده شدن مردگان PAGEREF _Toc70139071 \h 10
ظهور اسم «المحيي» در وجود حضرت إبراهيم عليه السّلام PAGEREF _Toc70139072 \h 11
نداي حضرت إبراهيم عليه السّلام به مرغان نداي ملكوتي بوده است PAGEREF _Toc70139073 \h 11
معجزات انبياء ناشي از تأثير نفوس آنهاست به اذن خدا PAGEREF _Toc70139074 \h 12
نفوس طيّبه داراي آثار مفيد و نفوس خبيثه داراي آثار مضرّ هستند، به اذن خدا PAGEREF _Toc70139075 \h 12
اذن خداوند در تأثير نفوس، اذن تكويني و حقيقي است نه اذن اعتباري PAGEREF _Toc70139076 \h 13
موجودات در حدود سعۀ خود نشاندهندۀ قدرت و علم و حيات خداوند هستند.. PAGEREF _Toc70139077 \h 13
معجزات در عين آنكه به پيامبران استناد دارد به خداي تعالي منتسب است PAGEREF _Toc70139078 \h 13
اشعار حكيم سبزواري (قدّه) دربارۀ استناد افعال انسان به خداوند.. PAGEREF _Toc70139079 \h 13
حضرت رسول اكرم صلّي الله عليه وآله وسلّم مصداق أعلي و مر آت أتمّ اسماء و صفات خداوند است PAGEREF _Toc70139080 \h 14
كيفيّت تجلّي نور حقّ در انسان و سائر موجودات PAGEREF _Toc70139081 \h 15
حقيقت معناي اذن خداوند.. PAGEREF _Toc70139082 \h 15
كيفيّت تجلّي نور خدا در درخت و گفتن «إِنـِّي أَنَا اللَهُ».. PAGEREF _Toc70139083 \h 15
اشعار حكيم سبزواري (قدّه) در مورد تجلّي خداوند در موجودات PAGEREF _Toc70139084 \h 16
همه چيز لا إله إلاّالله است PAGEREF _Toc70139085 \h 17
تهليلات واردۀ از اميرالمؤمنين عليه السّلام PAGEREF _Toc70139086 \h 17
هر موجودي و هر ذرّهاي نشان دهندۀ ذات و اسم و صفت خداست در حدّ استعداد خود. PAGEREF _Toc70139087 \h 18
مردگان همه از اهل لا إله إلاّ الله شدهاند.. PAGEREF _Toc70139088 \h 18
أشعار عالي فيض كاشاني در لا إله إلاّالله PAGEREF _Toc70139089 \h 19
بازگشت به عناوين كلي
مجلس سي و ششم: بارش باران حيات براي حيات مردگان PAGEREF _Toc70139090 \h 19
براي حشر مردگان چهل روز باران حيات ميبارد. PAGEREF _Toc70139091 \h 20 اطلاق اسم باران بر افاضۀ حيات بر مردگان از باب تمثيل است PAGEREF _Toc70139092 \h 21 باران حيات حاوي اسم «المحيي» خداوند است PAGEREF _Toc70139093 \h 21 مراد از خلق جديد بنابر تفسير «مجمع البيان».. PAGEREF _Toc70139094 \h 21 اقوال متكلّمين در اعادۀ موجودات PAGEREF _Toc70139095 \h 22 زنده شدن مردگان امر شگفتي نيست PAGEREF _Toc70139096 \h 22 مرگ، عبور از اين نشأه و موجب تكامل است PAGEREF _Toc70139097 \h 23 عدم توجّه به خلقت اوّليّۀ انسان باعث انكار معاد ميشود. PAGEREF _Toc70139098 \h 23 استخوان پوسيده را خداوند زنده ميكند.. PAGEREF _Toc70139099 \h 23 علم و قدرت خداوند محدود و منحصر در يك راه نيست PAGEREF _Toc70139100 \h 23 شگفتي نظام خلقت بيش از شگفتي معاد و حشر است PAGEREF _Toc70139101 \h 24 امر خدا براي احياء أموات به لفظ «كُنْ» است PAGEREF _Toc70139102 \h 25 امر پروردگار همان ارادۀ او و عين تحقّق خارجي است PAGEREF _Toc70139103 \h 25 انكار عبدالرّحمن بن أبيبكر مسألۀ معاد را PAGEREF _Toc70139104 \h 25 ردّ علاّمۀ طباطبائي (ره) گفتار صاحب «روح المعاني» را در مورد اسلام عبد الرّحمن بن أبيبكر.. PAGEREF _Toc70139105 \h 26 آراء مختلفه در كيفيّت معاد روحاني و جسماني PAGEREF _Toc70139106 \h 27 ادلّۀ منكرين معاد جسماني PAGEREF _Toc70139107 \h 27 پاسخ صحيح به منكرين معاد جسماني PAGEREF _Toc70139108 \h 28 بوعلي سينا در اثبات معاد جسماني از طريق برهان و دليل عقلي دچار اشكال شده است PAGEREF _Toc70139109 \h 29 بيانات ملاّ صدرا (ره) در مورد نظر بوعلي سينا (ت). PAGEREF _Toc70139110 \h 29 كلمات بوعلي سينا دربارۀ معاد جسماني PAGEREF _Toc70139111 \h 30 كلمات بوعلي سينا دربارۀ معاد روحاني PAGEREF _Toc70139112 \h 30 اشعار حكيم سبزواري (ره) دربارۀ معاد روحاني PAGEREF _Toc70139113 \h 31 اشعار مغربي دربارۀ سعۀ مقام نفس انسان (ت). PAGEREF _Toc70139114 \h 32 گفتار حكيم سبزواري (ره) در تصوير محلّ ابدان محشوره در معاد جسماني PAGEREF _Toc70139115 \h 33 ملخّص نظريّۀ فارابي دربارۀ بدنهاي بعد از مرگ در أفلاك بنا به نقل خواجه نصير الدّين PAGEREF _Toc70139116 \h 33 غزالي در بسياري از مصنّفات خود قول فارابي را اختيار كرده است (ت). PAGEREF _Toc70139117 \h 33 اعتراضات ملاّ صدرا (ره) بر كلام فارابي PAGEREF _Toc70139118 \h 34 در اقسام تصوّرات معاد جسماني PAGEREF _Toc70139119 \h 35 بازگشت به عناوين كلي
براي حشر مردگان چهل روز باران حيات ميبارد. PAGEREF _Toc70139091 \h 20
اطلاق اسم باران بر افاضۀ حيات بر مردگان از باب تمثيل است PAGEREF _Toc70139092 \h 21
باران حيات حاوي اسم «المحيي» خداوند است PAGEREF _Toc70139093 \h 21
مراد از خلق جديد بنابر تفسير «مجمع البيان».. PAGEREF _Toc70139094 \h 21
اقوال متكلّمين در اعادۀ موجودات PAGEREF _Toc70139095 \h 22
زنده شدن مردگان امر شگفتي نيست PAGEREF _Toc70139096 \h 22
مرگ، عبور از اين نشأه و موجب تكامل است PAGEREF _Toc70139097 \h 23
عدم توجّه به خلقت اوّليّۀ انسان باعث انكار معاد ميشود. PAGEREF _Toc70139098 \h 23
استخوان پوسيده را خداوند زنده ميكند.. PAGEREF _Toc70139099 \h 23
علم و قدرت خداوند محدود و منحصر در يك راه نيست PAGEREF _Toc70139100 \h 23
شگفتي نظام خلقت بيش از شگفتي معاد و حشر است PAGEREF _Toc70139101 \h 24
امر خدا براي احياء أموات به لفظ «كُنْ» است PAGEREF _Toc70139102 \h 25
امر پروردگار همان ارادۀ او و عين تحقّق خارجي است PAGEREF _Toc70139103 \h 25
انكار عبدالرّحمن بن أبيبكر مسألۀ معاد را PAGEREF _Toc70139104 \h 25
ردّ علاّمۀ طباطبائي (ره) گفتار صاحب «روح المعاني» را در مورد اسلام عبد الرّحمن بن أبيبكر.. PAGEREF _Toc70139105 \h 26
آراء مختلفه در كيفيّت معاد روحاني و جسماني PAGEREF _Toc70139106 \h 27
ادلّۀ منكرين معاد جسماني PAGEREF _Toc70139107 \h 27
پاسخ صحيح به منكرين معاد جسماني PAGEREF _Toc70139108 \h 28
بوعلي سينا در اثبات معاد جسماني از طريق برهان و دليل عقلي دچار اشكال شده است PAGEREF _Toc70139109 \h 29
بيانات ملاّ صدرا (ره) در مورد نظر بوعلي سينا (ت). PAGEREF _Toc70139110 \h 29
كلمات بوعلي سينا دربارۀ معاد جسماني PAGEREF _Toc70139111 \h 30
كلمات بوعلي سينا دربارۀ معاد روحاني PAGEREF _Toc70139112 \h 30
اشعار حكيم سبزواري (ره) دربارۀ معاد روحاني PAGEREF _Toc70139113 \h 31
اشعار مغربي دربارۀ سعۀ مقام نفس انسان (ت). PAGEREF _Toc70139114 \h 32
گفتار حكيم سبزواري (ره) در تصوير محلّ ابدان محشوره در معاد جسماني PAGEREF _Toc70139115 \h 33
ملخّص نظريّۀ فارابي دربارۀ بدنهاي بعد از مرگ در أفلاك بنا به نقل خواجه نصير الدّين PAGEREF _Toc70139116 \h 33
غزالي در بسياري از مصنّفات خود قول فارابي را اختيار كرده است (ت). PAGEREF _Toc70139117 \h 33
اعتراضات ملاّ صدرا (ره) بر كلام فارابي PAGEREF _Toc70139118 \h 34
در اقسام تصوّرات معاد جسماني PAGEREF _Toc70139119 \h 35
مجلس سي و هفتم: شيئيّت اشياء به صورت آنهاست نه به مادّۀ آنها. PAGEREF _Toc70139120 \h 35
مبناي شبهات منكرين معاد، توهّم عجز و ناتواني خداوند است PAGEREF _Toc70139121 \h 36 بيان و توضيح شبهۀ آكل و مأكول؛ اشكال اوّل PAGEREF _Toc70139122 \h 36 شبهۀ آكل و مأكول؛ اشكال دوّم PAGEREF _Toc70139123 \h 37 پاسخ ملاّصدرا از شبهۀ آكل و مأكول PAGEREF _Toc70139124 \h 37 شخصيّت هر انساني به نفس اوست، نه به بدن او.. PAGEREF _Toc70139125 \h 38 پاسخ حكيم سبزواري از شبهۀ آكل و مأكول PAGEREF _Toc70139126 \h 38 آنچه موجب تشخّص موجودات ميشود صورت آنهاست PAGEREF _Toc70139127 \h 39 بيان مثال در توضيح جواب شبهۀ آكل و مأكول.. PAGEREF _Toc70139128 \h 39 توضيح و تبيين اينكه تمايز به صورتهاست نه به موادّ. PAGEREF _Toc70139129 \h 41 صورتِ موجودات پيوسته باقي است PAGEREF _Toc70139130 \h 42 بيان مثال در مورد موجود بودن اشياء گذشته و آينده در عالم تكوين... PAGEREF _Toc70139131 \h 43 اشياء در جهان هستي پيوسته موجود هستند.. PAGEREF _Toc70139132 \h 44 موجودات گذشته و آينده در ظرف خود موجود هستند.. PAGEREF _Toc70139133 \h 44 در روز قيامت همۀ أعمال انسان حاضر است PAGEREF _Toc70139134 \h 45 سيطره و هيمنۀ انسان كامل بر موجودات PAGEREF _Toc70139135 \h 46 روح انسان چون مجرّد است با تمام اعمال هست.... PAGEREF _Toc70139136 \h 47 شبهۀ آكل و مأكول بر مبناي أصالة المادّه استوار است PAGEREF _Toc70139137 \h 47 توضيح اشعار حكيم سبزواري (ره) در ردّ شبهۀ آكل و مأكول PAGEREF _Toc70139138 \h 48 وجهۀ ظاهري أعمال فاني، و وجهۀ باطني آنها ثابت و عند الله محقّق است PAGEREF _Toc70139139 \h 48 آيات وارده در ردّ شبهۀ آكل و مأكول PAGEREF _Toc70139140 \h 49 انسان بهشت يا جهنّم را بدست خود بوجود ميآورد. PAGEREF _Toc70139141 \h 49 بازگشت به عناوين كلي
مبناي شبهات منكرين معاد، توهّم عجز و ناتواني خداوند است PAGEREF _Toc70139121 \h 36
بيان و توضيح شبهۀ آكل و مأكول؛ اشكال اوّل PAGEREF _Toc70139122 \h 36
شبهۀ آكل و مأكول؛ اشكال دوّم PAGEREF _Toc70139123 \h 37
پاسخ ملاّصدرا از شبهۀ آكل و مأكول PAGEREF _Toc70139124 \h 37
شخصيّت هر انساني به نفس اوست، نه به بدن او.. PAGEREF _Toc70139125 \h 38
پاسخ حكيم سبزواري از شبهۀ آكل و مأكول PAGEREF _Toc70139126 \h 38
آنچه موجب تشخّص موجودات ميشود صورت آنهاست PAGEREF _Toc70139127 \h 39
بيان مثال در توضيح جواب شبهۀ آكل و مأكول.. PAGEREF _Toc70139128 \h 39
توضيح و تبيين اينكه تمايز به صورتهاست نه به موادّ. PAGEREF _Toc70139129 \h 41
صورتِ موجودات پيوسته باقي است PAGEREF _Toc70139130 \h 42
بيان مثال در مورد موجود بودن اشياء گذشته و آينده در عالم تكوين... PAGEREF _Toc70139131 \h 43
اشياء در جهان هستي پيوسته موجود هستند.. PAGEREF _Toc70139132 \h 44
موجودات گذشته و آينده در ظرف خود موجود هستند.. PAGEREF _Toc70139133 \h 44
در روز قيامت همۀ أعمال انسان حاضر است PAGEREF _Toc70139134 \h 45
سيطره و هيمنۀ انسان كامل بر موجودات PAGEREF _Toc70139135 \h 46
روح انسان چون مجرّد است با تمام اعمال هست.... PAGEREF _Toc70139136 \h 47
شبهۀ آكل و مأكول بر مبناي أصالة المادّه استوار است PAGEREF _Toc70139137 \h 47
توضيح اشعار حكيم سبزواري (ره) در ردّ شبهۀ آكل و مأكول PAGEREF _Toc70139138 \h 48
وجهۀ ظاهري أعمال فاني، و وجهۀ باطني آنها ثابت و عند الله محقّق است PAGEREF _Toc70139139 \h 48
آيات وارده در ردّ شبهۀ آكل و مأكول PAGEREF _Toc70139140 \h 49
انسان بهشت يا جهنّم را بدست خود بوجود ميآورد. PAGEREF _Toc70139141 \h 49
مجلس سي و هشتم: دفع شبهات وارده بر معاد جسماني PAGEREF _Toc70139142 \h 49
بيان صدرالمتألّهين راجع به عقائد مختلفه در معاد. PAGEREF _Toc70139143 \h 50 فرق ميان طباعيّه و دهريّه (ت). PAGEREF _Toc70139144 \h 50 جمهور اهل اسلام قائل به معاد جسمانيِ فقط و جمهور فلاسفه قائل به معاد روحانيِ فقط شدهاند.. PAGEREF _Toc70139145 \h 51 بسياري از اكابر حكماء و مشايخ عرفا و جمعي از متكلّمين قائل به هر دو قسم معاد شدهاند.. PAGEREF _Toc70139146 \h 52 حكيم سبزواري: قول متين و استوار قول به معاد جسماني و روحاني است (ت). PAGEREF _Toc70139147 \h 52 اختلاف در اينكه آنچه در آخرت بازگشت ميكند عين بدن دنيوي است يا مثل آن PAGEREF _Toc70139148 \h 52 بيان مذهب حقّ در باب معاد. PAGEREF _Toc70139149 \h 53 استدلال فخر رازي بر معاد طبيعي PAGEREF _Toc70139150 \h 53 ردّ ملاّصدرا استدلالات فخر رازي را PAGEREF _Toc70139151 \h 55 قائلين به معاد طبيعي مادّي منكر معاد اُخروي هستند.. PAGEREF _Toc70139152 \h 55 مقصود از تكاليف الهيّه، تكميل نفوس و آزاد كردن آنها از اسارت شهوات است PAGEREF _Toc70139153 \h 56 علل انكار معاد اُخروي و عالم تجرّد. PAGEREF _Toc70139154 \h 56 آنچه حقّ است معاد جسماني است، نه معاد طبيعي مادّي PAGEREF _Toc70139155 \h 57 پاسخهاي متكلّمين از اشكالات وارده بر معاد جسماني مخدوش وغير قابل قبول است PAGEREF _Toc70139156 \h 57 پاسخ شبهۀ آكل و مأكول به طريق متكلّمين PAGEREF _Toc70139157 \h 57 دفع شبهۀ آكل و مأكول به حشر أجزاء أصليّه و پاسخ متكلمين به آنان در نهايت سستي... PAGEREF _Toc70139158 \h 58 تفكيك بين اجزاء اصليّه و فضليّه، پايه و اساسي ندارد. PAGEREF _Toc70139159 \h 61 جدا كردن اجزاء اصليّه از اجزاء فضليّه، هم از نقطه نظر علوم تجربي وهم از نقطه نظر علم و فلسفه غلط است PAGEREF _Toc70139160 \h 62 بحث در ماهيّت اجزاء اصليّه و فضليّه بر مبناي متكلّمين PAGEREF _Toc70139161 \h 62 هر ذرّه از بدن انسان نمايش دهندۀ يك انسان تمام عيار است PAGEREF _Toc70139162 \h 63 جدا كردن اجزاء اصليه از اجزاي فضليه هم از نقطه نظر علوم تجربي و هم از نقطه نظر علم و فلسفه غلط است PAGEREF _Toc70139163 \h 63 استدلال بعض متكلّمين بر حشر مثل بدن عنصري در دفع شبهۀ آكل و مأكول PAGEREF _Toc70139164 \h 64 ردّ استدلال متكلّمين بر حشر مثل بدن عنصري PAGEREF _Toc70139165 \h 65 كلام حكيم سبزواري در ضعف پاسخهاي متكلّمين PAGEREF _Toc70139166 \h 66 بازگشت به عناوين كلي
بيان صدرالمتألّهين راجع به عقائد مختلفه در معاد. PAGEREF _Toc70139143 \h 50
فرق ميان طباعيّه و دهريّه (ت). PAGEREF _Toc70139144 \h 50
جمهور اهل اسلام قائل به معاد جسمانيِ فقط و جمهور فلاسفه قائل به معاد روحانيِ فقط شدهاند.. PAGEREF _Toc70139145 \h 51
بسياري از اكابر حكماء و مشايخ عرفا و جمعي از متكلّمين قائل به هر دو قسم معاد شدهاند.. PAGEREF _Toc70139146 \h 52
حكيم سبزواري: قول متين و استوار قول به معاد جسماني و روحاني است (ت). PAGEREF _Toc70139147 \h 52
اختلاف در اينكه آنچه در آخرت بازگشت ميكند عين بدن دنيوي است يا مثل آن PAGEREF _Toc70139148 \h 52
بيان مذهب حقّ در باب معاد. PAGEREF _Toc70139149 \h 53
استدلال فخر رازي بر معاد طبيعي PAGEREF _Toc70139150 \h 53
ردّ ملاّصدرا استدلالات فخر رازي را PAGEREF _Toc70139151 \h 55
قائلين به معاد طبيعي مادّي منكر معاد اُخروي هستند.. PAGEREF _Toc70139152 \h 55
مقصود از تكاليف الهيّه، تكميل نفوس و آزاد كردن آنها از اسارت شهوات است PAGEREF _Toc70139153 \h 56
علل انكار معاد اُخروي و عالم تجرّد. PAGEREF _Toc70139154 \h 56
آنچه حقّ است معاد جسماني است، نه معاد طبيعي مادّي PAGEREF _Toc70139155 \h 57
پاسخهاي متكلّمين از اشكالات وارده بر معاد جسماني مخدوش وغير قابل قبول است PAGEREF _Toc70139156 \h 57
پاسخ شبهۀ آكل و مأكول به طريق متكلّمين PAGEREF _Toc70139157 \h 57
دفع شبهۀ آكل و مأكول به حشر أجزاء أصليّه و پاسخ متكلمين به آنان در نهايت سستي... PAGEREF _Toc70139158 \h 58
تفكيك بين اجزاء اصليّه و فضليّه، پايه و اساسي ندارد. PAGEREF _Toc70139159 \h 61
جدا كردن اجزاء اصليّه از اجزاء فضليّه، هم از نقطه نظر علوم تجربي وهم از نقطه نظر علم و فلسفه غلط است PAGEREF _Toc70139160 \h 62
بحث در ماهيّت اجزاء اصليّه و فضليّه بر مبناي متكلّمين PAGEREF _Toc70139161 \h 62
هر ذرّه از بدن انسان نمايش دهندۀ يك انسان تمام عيار است PAGEREF _Toc70139162 \h 63
جدا كردن اجزاء اصليه از اجزاي فضليه هم از نقطه نظر علوم تجربي و هم از نقطه نظر علم و فلسفه غلط است PAGEREF _Toc70139163 \h 63
استدلال بعض متكلّمين بر حشر مثل بدن عنصري در دفع شبهۀ آكل و مأكول PAGEREF _Toc70139164 \h 64
ردّ استدلال متكلّمين بر حشر مثل بدن عنصري PAGEREF _Toc70139165 \h 65
كلام حكيم سبزواري در ضعف پاسخهاي متكلّمين PAGEREF _Toc70139166 \h 66
مجلس سي و نهم: دفع شبهۀ منكرين معاد جسماني و بيان حقّ... PAGEREF _Toc70139167 \h 66
شبهۀ عدم گنجايش حشر بدنهاي غير متناهي در جرم محدود زمين، و جواب صدرالمتألّهين از آن PAGEREF _Toc70139168 \h 67 شبهۀ لزوم مكان براي جنّت و نار.. PAGEREF _Toc70139169 \h 67 پاسخهاي متكلّمين از اين شبهه غير قابل قبول است PAGEREF _Toc70139170 \h 68 جواب صدرالمتألّهين از اين شبهه PAGEREF _Toc70139171 \h 68 طلب مكان نمودن براي عالمي كه تامّ و تمام است باطل است PAGEREF _Toc70139172 \h 68 دنيا و آخرت هر كدام عالمي تامّ هستند.. PAGEREF _Toc70139173 \h 69 دلالت واضح آيۀ قرآن بر اينكه آخرت در طول و باطن دنياست (ت). PAGEREF _Toc70139174 \h 69 ورود در مسائل عقليّۀ اعتقاديّه بدون اطّلاع كافي از علوم عقليّه خطر دارد. PAGEREF _Toc70139175 \h 70 تجليل حكيم سبزواري از صدرالمتألّهين بخاطر تحقيقات ايشان در مورد معاد. PAGEREF _Toc70139176 \h 71 بيان هفت مقدّمه براي تصوير معاد جسماني عنصري نزد مؤلّف كتاب PAGEREF _Toc70139177 \h 71 مقدّمۀ اوّل: شيئيّت شيء به صورت آنست، نه به مادّۀ آن PAGEREF _Toc70139178 \h 71 مقدّمۀ دوّم: صورتهاي اشياء مختلفه، از بين نميروند.. PAGEREF _Toc70139179 \h 71 تمام موجودات در ظرف خود ثابت و باقي هستند.. PAGEREF _Toc70139180 \h 72 مقدّمۀ سوّم: هر موجودي از موجودات طبيعي، مُلكي دارد و ملكوتي PAGEREF _Toc70139181 \h 73 افراد بشر از نقطۀ نظر باطن با يكديگر تفاوت دارند.. PAGEREF _Toc70139182 \h 73 مقدّمۀ چهارم: در عالم طبيعت، صورت ظاهري موجودات را ميبينيم، ولي در آخرت باطن و شكل ملكوتي آنها ظاهر ميشود PAGEREF _Toc70139183 \h 74 حكيم سبزواري (ره): قواي بدن اثر و سايهاي از قواي نفس هستند.. PAGEREF _Toc70139184 \h 74 در آخرت، باطن انسان به صورت واقعيّۀ خود طلوع ميكند.. PAGEREF _Toc70139185 \h 75 جزاي اعمال انسان در قيامت، بروز و ظهور خودِ افعال اوست PAGEREF _Toc70139186 \h 76 بحث از سند و اهمّيّت دعاي كميل (ت ). PAGEREF _Toc70139187 \h 76 مقدّمۀ پنجم: معاد در طول اين عالم است، نه در عرض آن PAGEREF _Toc70139188 \h 77 معناي تقدّم و تأخّر عوالم طبع و برزخ و قيامت نسبت به يكديگر.. PAGEREF _Toc70139189 \h 77 با تهذيب نفس، در همين دنيا ميتوان برزخ و قيامت را ادراك كرد. PAGEREF _Toc70139190 \h 78 معناي برزخ PAGEREF _Toc70139191 \h 78 خداوند هميشه و همه جا و با همه هست PAGEREF _Toc70139192 \h 79 معناي ازل و ابد.. PAGEREF _Toc70139193 \h 79 تبيين شكل مخروطي عالم PAGEREF _Toc70139194 \h 79 روح و نفس ناطقۀ انسان برتر از زمان و مكان است PAGEREF _Toc70139195 \h 80 اشعار حافظ و مغربي در مورد عالم تجرّد. PAGEREF _Toc70139196 \h 80 مقدّمۀ ششم: تبيين و توضيح عالم حشر.. PAGEREF _Toc70139197 \h 81 همۀ موجودات عالم معاد دارند.. PAGEREF _Toc70139198 \h 81 توضيح معناي لغوي حشر.. PAGEREF _Toc70139199 \h 82 مقدّمۀ هفتم: تبيين و توضيح عالم نشر.. PAGEREF _Toc70139200 \h 83 تبيين معناي لغوي نشر.. PAGEREF _Toc70139201 \h 83 فرق عالم حشر با عالم نشر.. PAGEREF _Toc70139202 \h 84 نتيجه گيري از مقدّمات هفتگانه PAGEREF _Toc70139203 \h 84 بازگشت به عناوين كلي
شبهۀ عدم گنجايش حشر بدنهاي غير متناهي در جرم محدود زمين، و جواب صدرالمتألّهين از آن PAGEREF _Toc70139168 \h 67
شبهۀ لزوم مكان براي جنّت و نار.. PAGEREF _Toc70139169 \h 67
پاسخهاي متكلّمين از اين شبهه غير قابل قبول است PAGEREF _Toc70139170 \h 68
جواب صدرالمتألّهين از اين شبهه PAGEREF _Toc70139171 \h 68
طلب مكان نمودن براي عالمي كه تامّ و تمام است باطل است PAGEREF _Toc70139172 \h 68
دنيا و آخرت هر كدام عالمي تامّ هستند.. PAGEREF _Toc70139173 \h 69
دلالت واضح آيۀ قرآن بر اينكه آخرت در طول و باطن دنياست (ت). PAGEREF _Toc70139174 \h 69
ورود در مسائل عقليّۀ اعتقاديّه بدون اطّلاع كافي از علوم عقليّه خطر دارد. PAGEREF _Toc70139175 \h 70
تجليل حكيم سبزواري از صدرالمتألّهين بخاطر تحقيقات ايشان در مورد معاد. PAGEREF _Toc70139176 \h 71
بيان هفت مقدّمه براي تصوير معاد جسماني عنصري نزد مؤلّف كتاب PAGEREF _Toc70139177 \h 71
مقدّمۀ اوّل: شيئيّت شيء به صورت آنست، نه به مادّۀ آن PAGEREF _Toc70139178 \h 71
مقدّمۀ دوّم: صورتهاي اشياء مختلفه، از بين نميروند.. PAGEREF _Toc70139179 \h 71
تمام موجودات در ظرف خود ثابت و باقي هستند.. PAGEREF _Toc70139180 \h 72
مقدّمۀ سوّم: هر موجودي از موجودات طبيعي، مُلكي دارد و ملكوتي PAGEREF _Toc70139181 \h 73
افراد بشر از نقطۀ نظر باطن با يكديگر تفاوت دارند.. PAGEREF _Toc70139182 \h 73
مقدّمۀ چهارم: در عالم طبيعت، صورت ظاهري موجودات را ميبينيم، ولي در آخرت باطن و شكل ملكوتي آنها ظاهر ميشود PAGEREF _Toc70139183 \h 74
حكيم سبزواري (ره): قواي بدن اثر و سايهاي از قواي نفس هستند.. PAGEREF _Toc70139184 \h 74
در آخرت، باطن انسان به صورت واقعيّۀ خود طلوع ميكند.. PAGEREF _Toc70139185 \h 75
جزاي اعمال انسان در قيامت، بروز و ظهور خودِ افعال اوست PAGEREF _Toc70139186 \h 76
بحث از سند و اهمّيّت دعاي كميل (ت ). PAGEREF _Toc70139187 \h 76
مقدّمۀ پنجم: معاد در طول اين عالم است، نه در عرض آن PAGEREF _Toc70139188 \h 77
معناي تقدّم و تأخّر عوالم طبع و برزخ و قيامت نسبت به يكديگر.. PAGEREF _Toc70139189 \h 77
با تهذيب نفس، در همين دنيا ميتوان برزخ و قيامت را ادراك كرد. PAGEREF _Toc70139190 \h 78
معناي برزخ PAGEREF _Toc70139191 \h 78
خداوند هميشه و همه جا و با همه هست PAGEREF _Toc70139192 \h 79
معناي ازل و ابد.. PAGEREF _Toc70139193 \h 79
تبيين شكل مخروطي عالم PAGEREF _Toc70139194 \h 79
روح و نفس ناطقۀ انسان برتر از زمان و مكان است PAGEREF _Toc70139195 \h 80
اشعار حافظ و مغربي در مورد عالم تجرّد. PAGEREF _Toc70139196 \h 80
مقدّمۀ ششم: تبيين و توضيح عالم حشر.. PAGEREF _Toc70139197 \h 81
همۀ موجودات عالم معاد دارند.. PAGEREF _Toc70139198 \h 81
توضيح معناي لغوي حشر.. PAGEREF _Toc70139199 \h 82
مقدّمۀ هفتم: تبيين و توضيح عالم نشر.. PAGEREF _Toc70139200 \h 83
تبيين معناي لغوي نشر.. PAGEREF _Toc70139201 \h 83
فرق عالم حشر با عالم نشر.. PAGEREF _Toc70139202 \h 84
نتيجه گيري از مقدّمات هفتگانه PAGEREF _Toc70139203 \h 84
مجلس چهلم: معاد جسماني عنصري و عالم عَرْض، و حشر تمام موجودات PAGEREF _Toc70139204 \h 84
حضور انسان نزد خداوند با بدن سيّال از تولّد تا مرگ PAGEREF _Toc70139205 \h 85 احاطۀ نفس بر تمام عوالم، در مقام جمع الجمع PAGEREF _Toc70139206 \h 85 سيطرۀ انسان بر اعمالش در مقام بقاءِ بالله، به علم حضوري است نه حصولي PAGEREF _Toc70139207 \h 86 عالم عرض و حضور انسان در پيشگاه خداوند عزّ وجلّ... PAGEREF _Toc70139208 \h 86 مقام عرض كفّار بر آتش دوزخ PAGEREF _Toc70139209 \h 86 مقدّمات هفتگانه، معاد مادّي عنصري را نيز، ثابت ميكند.. PAGEREF _Toc70139210 \h 88 كلام صدرالمتألّهين در «أسفار» راجع به حشر همۀ موجودات PAGEREF _Toc70139211 \h 88 مُعاد در روز قيامت مجموع نفس و بدن است PAGEREF _Toc70139212 \h 88 جميع موجودات رو بسوي مقصد مطلوب در حركت هستند.. PAGEREF _Toc70139213 \h 89 آيات قرآن در مورد حشر انسانها، شياطين، حيوانات و نباتات PAGEREF _Toc70139214 \h 90 آيات قرآن در مورد حشر جميع موجودات PAGEREF _Toc70139215 \h 90 طبقات پنجگانۀ موجودات ممكنه در كلام صدرالمتألّهين PAGEREF _Toc70139216 \h 91 بيان اجمالي حشر اين طبقات PAGEREF _Toc70139217 \h 91 تمام ممكنات بر حسب غريزۀ خود طالب خداوند هستند.. PAGEREF _Toc70139218 \h 92 بيان وظائف چهار ملك مقرّب پروردگار.. PAGEREF _Toc70139219 \h 93 عظمت مقام روح PAGEREF _Toc70139220 \h 94 عروج روح و ملائكه بسوي خدا پنجاه هزار سال طول ميكشد.. PAGEREF _Toc70139221 \h 94 فناء ارواح جزئيّۀ انبياء عظام و ائمّۀ كرام و مقرّبين در ذات حقّ... PAGEREF _Toc70139222 \h 95 دورۀ تدبير امر از آسمان به زمين و عروج آن به خدا هزار سال است PAGEREF _Toc70139223 \h 95 پرسش مؤلّف از علاّمۀ طباطبائي در مورد كيفيّت نزول و مقدار زمان نزول ملائكه PAGEREF _Toc70139224 \h 97 حشر و معاد شيطان و جنّ و كافران PAGEREF _Toc70139225 \h 97 آيات وارده در حشر شياطين (ت). PAGEREF _Toc70139226 \h 98 معاد حيوانات PAGEREF _Toc70139227 \h 99 كلام صدرالمتألّهين دربارۀ حشر نفوس ناطقۀ كامله PAGEREF _Toc70139228 \h 100 حشر حواسّ و مشاعر انسان، اندكاك در نفس اوست PAGEREF _Toc70139229 \h 100 اتّصال روح مؤمن به روح خدا PAGEREF _Toc70139230 \h 101 معاد و حشر نباتات PAGEREF _Toc70139231 \h 101 كلام صدر المتألّهين در حشر نباتات و جمادات PAGEREF _Toc70139232 \h 102 هر موجودي از موجودات طبيعيّۀ مادّيّه داراي يك صورت مثالي و يك صورت عقلي ميباشد.. PAGEREF _Toc70139233 \h 103 كيفيّت حشر بدنهاي طبيعي بسوي خداوند متعالو بازگشت صورت حسّي به صورت مثالي، و صورت مثالي به صورت عقلي PAGEREF _Toc70139234 \h 104 حشر صورت حسّيّه به سوي صورت نفسانيّه، فقط براي اهل معرفت روشن است PAGEREF _Toc70139235 \h 105 جحيمِ در دار آخرت، باطن صورت سفلي طبيعي است PAGEREF _Toc70139236 \h 106 اشعار مغربي در لزوم حشر بسوي خداوند.. PAGEREF _Toc70139237 \h 107 بازگشت به عناوين كلي
حضور انسان نزد خداوند با بدن سيّال از تولّد تا مرگ PAGEREF _Toc70139205 \h 85
احاطۀ نفس بر تمام عوالم، در مقام جمع الجمع PAGEREF _Toc70139206 \h 85
سيطرۀ انسان بر اعمالش در مقام بقاءِ بالله، به علم حضوري است نه حصولي PAGEREF _Toc70139207 \h 86
عالم عرض و حضور انسان در پيشگاه خداوند عزّ وجلّ... PAGEREF _Toc70139208 \h 86
مقام عرض كفّار بر آتش دوزخ PAGEREF _Toc70139209 \h 86
مقدّمات هفتگانه، معاد مادّي عنصري را نيز، ثابت ميكند.. PAGEREF _Toc70139210 \h 88
كلام صدرالمتألّهين در «أسفار» راجع به حشر همۀ موجودات PAGEREF _Toc70139211 \h 88
مُعاد در روز قيامت مجموع نفس و بدن است PAGEREF _Toc70139212 \h 88
جميع موجودات رو بسوي مقصد مطلوب در حركت هستند.. PAGEREF _Toc70139213 \h 89
آيات قرآن در مورد حشر انسانها، شياطين، حيوانات و نباتات PAGEREF _Toc70139214 \h 90
آيات قرآن در مورد حشر جميع موجودات PAGEREF _Toc70139215 \h 90
طبقات پنجگانۀ موجودات ممكنه در كلام صدرالمتألّهين PAGEREF _Toc70139216 \h 91
بيان اجمالي حشر اين طبقات PAGEREF _Toc70139217 \h 91
تمام ممكنات بر حسب غريزۀ خود طالب خداوند هستند.. PAGEREF _Toc70139218 \h 92
بيان وظائف چهار ملك مقرّب پروردگار.. PAGEREF _Toc70139219 \h 93
عظمت مقام روح PAGEREF _Toc70139220 \h 94
عروج روح و ملائكه بسوي خدا پنجاه هزار سال طول ميكشد.. PAGEREF _Toc70139221 \h 94
فناء ارواح جزئيّۀ انبياء عظام و ائمّۀ كرام و مقرّبين در ذات حقّ... PAGEREF _Toc70139222 \h 95
دورۀ تدبير امر از آسمان به زمين و عروج آن به خدا هزار سال است PAGEREF _Toc70139223 \h 95
پرسش مؤلّف از علاّمۀ طباطبائي در مورد كيفيّت نزول و مقدار زمان نزول ملائكه PAGEREF _Toc70139224 \h 97
حشر و معاد شيطان و جنّ و كافران PAGEREF _Toc70139225 \h 97
آيات وارده در حشر شياطين (ت). PAGEREF _Toc70139226 \h 98
معاد حيوانات PAGEREF _Toc70139227 \h 99
كلام صدرالمتألّهين دربارۀ حشر نفوس ناطقۀ كامله PAGEREF _Toc70139228 \h 100
حشر حواسّ و مشاعر انسان، اندكاك در نفس اوست PAGEREF _Toc70139229 \h 100
اتّصال روح مؤمن به روح خدا PAGEREF _Toc70139230 \h 101
معاد و حشر نباتات PAGEREF _Toc70139231 \h 101
كلام صدر المتألّهين در حشر نباتات و جمادات PAGEREF _Toc70139232 \h 102
هر موجودي از موجودات طبيعيّۀ مادّيّه داراي يك صورت مثالي و يك صورت عقلي ميباشد.. PAGEREF _Toc70139233 \h 103
كيفيّت حشر بدنهاي طبيعي بسوي خداوند متعالو بازگشت صورت حسّي به صورت مثالي، و صورت مثالي به صورت عقلي PAGEREF _Toc70139234 \h 104
حشر صورت حسّيّه به سوي صورت نفسانيّه، فقط براي اهل معرفت روشن است PAGEREF _Toc70139235 \h 105
جحيمِ در دار آخرت، باطن صورت سفلي طبيعي است PAGEREF _Toc70139236 \h 106
اشعار مغربي در لزوم حشر بسوي خداوند.. PAGEREF _Toc70139237 \h 107
مجلس چهل و يكم: تطاير كتب و كيفيّت نامۀ أعمال PAGEREF _Toc70139238 \h 108
تطاير كتب به معناي باز شدن نامههاي عمل است PAGEREF _Toc70139239 \h 108 كيفيّت الحاق عمل به مقرّبين يا أصحاب يمين يا أصحاب شمال PAGEREF _Toc70139240 \h 109 معناي طائر.. PAGEREF _Toc70139241 \h 109 كيفيّت پيچيدن و باز نمودن نامۀ أعمال PAGEREF _Toc70139242 \h 110 كيفيّت ضبط عالم تكوين نامۀ عمل را PAGEREF _Toc70139243 \h 110 خداوند، نيّات قلبيِ بسيار دقيق را كه قابل ادراك ملائكه نيست، ميبيندو ضبط مينمايد.. PAGEREF _Toc70139244 \h 111 قبرها در دنيا محلّ واردات و در آخرت محلّ صادرات است PAGEREF _Toc70139245 \h 112 تعبيرات مختلف قرآن از نحوۀ ارتباط انسان با أعمال خود در قيامت PAGEREF _Toc70139246 \h 112 انكار نامۀ عمل در قيامت به هيچ وجه امكان ندارد. PAGEREF _Toc70139247 \h 113 در معناي توفيۀ أعمال PAGEREF _Toc70139248 \h 113 اصلاح نامۀ عمل در آخرت امكان پذير نيست PAGEREF _Toc70139249 \h 114 در معناي نسخه برداشتن از أعمال PAGEREF _Toc70139250 \h 115 لوح محفوظ نسخۀ حقيقي اعمال است PAGEREF _Toc70139251 \h 115 كيفيّت ارائۀ اعمال در روز قيامت PAGEREF _Toc70139252 \h 116 آثار اعمال انسان تا روز قيامت در نامۀ عمل او نوشته ميشود. (تفسير آيۀ شريفۀ: يُنَبَّؤُا الإنسَـٰنُ يَوْمَئِذِ بِمَا قَدَّمَ وَ أَخَّرَ) لوح محفوظ و أمُّ الكتاب PAGEREF _Toc70139255 \h 119 تمام موجودات، كلمات و آيات خدا هستند.. PAGEREF _Toc70139256 \h 119 بازگشت به عناوين دوره ده جلدي فهرست جلد قبل فهرست جلد بعد
تطاير كتب به معناي باز شدن نامههاي عمل است PAGEREF _Toc70139239 \h 108
كيفيّت الحاق عمل به مقرّبين يا أصحاب يمين يا أصحاب شمال PAGEREF _Toc70139240 \h 109
معناي طائر.. PAGEREF _Toc70139241 \h 109
كيفيّت پيچيدن و باز نمودن نامۀ أعمال PAGEREF _Toc70139242 \h 110
كيفيّت ضبط عالم تكوين نامۀ عمل را PAGEREF _Toc70139243 \h 110
خداوند، نيّات قلبيِ بسيار دقيق را كه قابل ادراك ملائكه نيست، ميبيندو ضبط مينمايد.. PAGEREF _Toc70139244 \h 111
قبرها در دنيا محلّ واردات و در آخرت محلّ صادرات است PAGEREF _Toc70139245 \h 112
تعبيرات مختلف قرآن از نحوۀ ارتباط انسان با أعمال خود در قيامت PAGEREF _Toc70139246 \h 112
انكار نامۀ عمل در قيامت به هيچ وجه امكان ندارد. PAGEREF _Toc70139247 \h 113
در معناي توفيۀ أعمال PAGEREF _Toc70139248 \h 113
اصلاح نامۀ عمل در آخرت امكان پذير نيست PAGEREF _Toc70139249 \h 114
در معناي نسخه برداشتن از أعمال PAGEREF _Toc70139250 \h 115
لوح محفوظ نسخۀ حقيقي اعمال است PAGEREF _Toc70139251 \h 115
كيفيّت ارائۀ اعمال در روز قيامت PAGEREF _Toc70139252 \h 116
آثار اعمال انسان تا روز قيامت در نامۀ عمل او نوشته ميشود. (تفسير آيۀ شريفۀ: يُنَبَّؤُا الإنسَـٰنُ يَوْمَئِذِ بِمَا قَدَّمَ وَ أَخَّرَ)
لوح محفوظ و أمُّ الكتاب PAGEREF _Toc70139255 \h 119
تمام موجودات، كلمات و آيات خدا هستند.. PAGEREF _Toc70139256 \h 119
بازگشت به عناوين دوره ده جلدي فهرست جلد قبل فهرست جلد بعد
.
كليه حقوق، محفوظ و متعلق به موسسه ترجمه و نشر دوره علوم و معارف اسلام است.