بسم الله الرحمن الرحيم
پایگاه علوم و معارف اسلام، حاوي مجموعه تاليفات حضرت علامه آية الله حاج سيد محمد حسين حسيني طهراني قدسسره
صفحه قبل
مَن فَسَّرَ الْقُرءانَ بِرَأيِهِ فَلْيَتَبَوَّأْ مَقْعَدَهُ مِنَ النّارِ. PAGEREF _Toc71011382 \h 46 روايات وارده در عدم جواز تفسير به رأي، فوق حدّ تواتر است.. PAGEREF _Toc71011383 \h 46 ناحيۀ چهارم: تأويل و توجيه علوم غيبيّه، در اصل همان روح مكتب مادّيّون است.. PAGEREF _Toc71011384 \h 47 حكمت و عرفان و شرع، همگي از يك منبعاند و متّفقاً دلالت بر يك چيز دارند PAGEREF _Toc71011385 \h 47
مَن فَسَّرَ الْقُرءانَ بِرَأيِهِ فَلْيَتَبَوَّأْ مَقْعَدَهُ مِنَ النّارِ. PAGEREF _Toc71011382 \h 46
روايات وارده در عدم جواز تفسير به رأي، فوق حدّ تواتر است.. PAGEREF _Toc71011383 \h 46
ناحيۀ چهارم: تأويل و توجيه علوم غيبيّه، در اصل همان روح مكتب مادّيّون است.. PAGEREF _Toc71011384 \h 47
حكمت و عرفان و شرع، همگي از يك منبعاند و متّفقاً دلالت بر يك چيز دارند PAGEREF _Toc71011385 \h 47
إشكال هفتم: «برهان علاّمۀ طباطبائي در استناد علل طبيعي به علل مجرّده». PAGEREF _Toc71011386 \h 48
كلام استاد علاّمۀ طباطبائي در وجود سلسله علل طوليّه بين خداوند و موجودات طبيعيّه. PAGEREF _Toc71011387 \h 48 إشكال صاحب مقاله بر گفتار حضرت استاد علاّمۀ طباطبائي (قدّه) PAGEREF _Toc71011388 \h 48 جهات عديدۀ إشكال بر صاحب مقاله. PAGEREF _Toc71011389 \h 49 جهت اوّل: حقّانيّتِ حقّ، مشروط به پذيرش همگان و نداشتن مخالف نيست.. PAGEREF _Toc71011390 \h 49 كلام استوار، گفتاري است كه بر اصل برهان و اوّليّات پيريزي شود PAGEREF _Toc71011391 \h 49 جهت دوّم: علل طوليّه در حوادث، مستفاد از آيات قرآن است.. PAGEREF _Toc71011392 \h 49 قرآن براي حوادث، علل طبيعي قائل است و همه را مستند به خدا ميداند PAGEREF _Toc71011393 \h 49 قرآن، علل طبيعيّه را در تحت علل مجرّده و مستند به آنها ميداند PAGEREF _Toc71011394 \h 50 تمام امور و حوادث در تحت نظر و تدبير فرشتگان است به امر خداوند PAGEREF _Toc71011395 \h 51 ملائكهای كه قرآن كريم نسبت تدبير امور را به آنها ميدهد PAGEREF _Toc71011396 \h 52 أصناف فرشتگان مأمور به شؤون مختلف جهان، و تفسير «وَ النَّـٰزِعَـٰتِ غَرْقًا ». PAGEREF _Toc71011397 \h 52 ملائكه واسطۀ بين خداوند و مخلوقات هستند در بدء و عود PAGEREF _Toc71011398 \h 52 وجود ملائكه عنوان وساطت بين خدا و خلق را دارد، بدون منافات با استناد به علل مادّيّه. PAGEREF _Toc71011399 \h 53 فرشتگان، واسطۀ محضه هستند؛ و در عمل هيچگونه استقلال و استكبار ندارند PAGEREF _Toc71011400 \h 53 بين وساطت ملائكه در تدبير امور و بين عبادت و تسبيح آنان تنافي نيست.. PAGEREF _Toc71011401 \h 54 تفسير «وَ الصَّـٰٓفَّـٰتِ صَفًّا» كه مراد ملائكۀ وحي هستند PAGEREF _Toc71011402 \h 54 مراد از «وَ الْمُرْسَلَـٰتِ عُرْفًا» نيز ملائكۀ وحي ميباشند PAGEREF _Toc71011403 \h 55 وظائف و شؤون ديگر ملائكۀ سماوي، در تعبيرات قرآن كريم PAGEREF _Toc71011404 \h 55 معاونت فرشتگان در غزوۀ بدر، و در قضيّۀ افشاء سرّ رسول الله صلّي الله عليه وآله وسلّم PAGEREF _Toc71011405 \h 55 كيفيّت تمثّل ملائكه بر حسب اختلاف اذهان، مختلف است.. PAGEREF _Toc71011406 \h 55 جهت سوّم: منطق قويم و مقدّمات برهاني شخص حكيم، براي همه الزام آور است.. PAGEREF _Toc71011407 \h 56 سرباز زدن از اصول عقليّۀ برهانيّه، اعتراف به جهالت و كوردلي است.. PAGEREF _Toc71011408 \h 56
كلام استاد علاّمۀ طباطبائي در وجود سلسله علل طوليّه بين خداوند و موجودات طبيعيّه. PAGEREF _Toc71011387 \h 48
إشكال صاحب مقاله بر گفتار حضرت استاد علاّمۀ طباطبائي (قدّه) PAGEREF _Toc71011388 \h 48
جهات عديدۀ إشكال بر صاحب مقاله. PAGEREF _Toc71011389 \h 49
جهت اوّل: حقّانيّتِ حقّ، مشروط به پذيرش همگان و نداشتن مخالف نيست.. PAGEREF _Toc71011390 \h 49
كلام استوار، گفتاري است كه بر اصل برهان و اوّليّات پيريزي شود PAGEREF _Toc71011391 \h 49
جهت دوّم: علل طوليّه در حوادث، مستفاد از آيات قرآن است.. PAGEREF _Toc71011392 \h 49
قرآن براي حوادث، علل طبيعي قائل است و همه را مستند به خدا ميداند PAGEREF _Toc71011393 \h 49
قرآن، علل طبيعيّه را در تحت علل مجرّده و مستند به آنها ميداند PAGEREF _Toc71011394 \h 50
تمام امور و حوادث در تحت نظر و تدبير فرشتگان است به امر خداوند PAGEREF _Toc71011395 \h 51
ملائكهای كه قرآن كريم نسبت تدبير امور را به آنها ميدهد PAGEREF _Toc71011396 \h 52
أصناف فرشتگان مأمور به شؤون مختلف جهان، و تفسير «وَ النَّـٰزِعَـٰتِ غَرْقًا ». PAGEREF _Toc71011397 \h 52
ملائكه واسطۀ بين خداوند و مخلوقات هستند در بدء و عود PAGEREF _Toc71011398 \h 52
وجود ملائكه عنوان وساطت بين خدا و خلق را دارد، بدون منافات با استناد به علل مادّيّه. PAGEREF _Toc71011399 \h 53
فرشتگان، واسطۀ محضه هستند؛ و در عمل هيچگونه استقلال و استكبار ندارند PAGEREF _Toc71011400 \h 53
بين وساطت ملائكه در تدبير امور و بين عبادت و تسبيح آنان تنافي نيست.. PAGEREF _Toc71011401 \h 54
تفسير «وَ الصَّـٰٓفَّـٰتِ صَفًّا» كه مراد ملائكۀ وحي هستند PAGEREF _Toc71011402 \h 54
مراد از «وَ الْمُرْسَلَـٰتِ عُرْفًا» نيز ملائكۀ وحي ميباشند PAGEREF _Toc71011403 \h 55
وظائف و شؤون ديگر ملائكۀ سماوي، در تعبيرات قرآن كريم PAGEREF _Toc71011404 \h 55
معاونت فرشتگان در غزوۀ بدر، و در قضيّۀ افشاء سرّ رسول الله صلّي الله عليه وآله وسلّم PAGEREF _Toc71011405 \h 55
كيفيّت تمثّل ملائكه بر حسب اختلاف اذهان، مختلف است.. PAGEREF _Toc71011406 \h 55
جهت سوّم: منطق قويم و مقدّمات برهاني شخص حكيم، براي همه الزام آور است.. PAGEREF _Toc71011407 \h 56
سرباز زدن از اصول عقليّۀ برهانيّه، اعتراف به جهالت و كوردلي است.. PAGEREF _Toc71011408 \h 56
إشكال هشتم: «منطق قرآن، حجّيّت عقل و يقين است نه فرضيّههاي وهمي». PAGEREF _Toc71011409 \h 56
إشكال صاحب مقاله بر علاّمۀ طباطبائي (قدّه) در حفظ ظاهر شرع و تقديم آن بر فرضيّههاي علمي.. PAGEREF _Toc71011410 \h 56 تجربيّات علمي، تكامل انواع را نشان ميدهد؛ نه تطوّر و تبدّلشان را PAGEREF _Toc71011411 \h 57 تئوريها تا با ادلّۀ مُتقنه به ثبوت نرسند فرضيّهاند نه قانون. PAGEREF _Toc71011412 \h 57 قطع و يقين، ذاتاً حجّت است؛ و عقل امر به پيروي از آن دارد PAGEREF _Toc71011413 \h 57 عقل قبل از شرع حجّت است؛ و خدا دو حجّت دارد PAGEREF _Toc71011414 \h 57 روايات وارده در تقدّم عقل بر شرع.. PAGEREF _Toc71011415 \h 58 عقل، اوّلين حجّت ميان خدا و بندگان است.. PAGEREF _Toc71011416 \h 58 حجّت خدا بر بندگان، پيغمبر است و حجّت در ميان بندگان و خدا، عقل. PAGEREF _Toc71011417 \h 59 روايت نفيس حضرت موسي بن جعفر عليهما السّلام در حجّيّت عقل. PAGEREF _Toc71011418 \h 59 تتمّۀ روايت حضرت در أفضليّت عقل: ما عُبِدَ اللهُ بِشَيءٍ أفضَلَ مِنَ العَقلِ. PAGEREF _Toc71011419 \h 60 شرح و تفسير بعضي از فقرات حديث.. PAGEREF _Toc71011420 \h 60 شخص حكيم و واقعگرا، عقل و يقين را به فرضيّههاي غير برهاني نميفروشد PAGEREF _Toc71011421 \h 61
إشكال صاحب مقاله بر علاّمۀ طباطبائي (قدّه) در حفظ ظاهر شرع و تقديم آن بر فرضيّههاي علمي.. PAGEREF _Toc71011410 \h 56
تجربيّات علمي، تكامل انواع را نشان ميدهد؛ نه تطوّر و تبدّلشان را PAGEREF _Toc71011411 \h 57
تئوريها تا با ادلّۀ مُتقنه به ثبوت نرسند فرضيّهاند نه قانون. PAGEREF _Toc71011412 \h 57
قطع و يقين، ذاتاً حجّت است؛ و عقل امر به پيروي از آن دارد PAGEREF _Toc71011413 \h 57
عقل قبل از شرع حجّت است؛ و خدا دو حجّت دارد PAGEREF _Toc71011414 \h 57
روايات وارده در تقدّم عقل بر شرع.. PAGEREF _Toc71011415 \h 58
عقل، اوّلين حجّت ميان خدا و بندگان است.. PAGEREF _Toc71011416 \h 58
حجّت خدا بر بندگان، پيغمبر است و حجّت در ميان بندگان و خدا، عقل. PAGEREF _Toc71011417 \h 59
روايت نفيس حضرت موسي بن جعفر عليهما السّلام در حجّيّت عقل. PAGEREF _Toc71011418 \h 59
تتمّۀ روايت حضرت در أفضليّت عقل: ما عُبِدَ اللهُ بِشَيءٍ أفضَلَ مِنَ العَقلِ. PAGEREF _Toc71011419 \h 60
شرح و تفسير بعضي از فقرات حديث.. PAGEREF _Toc71011420 \h 60
شخص حكيم و واقعگرا، عقل و يقين را به فرضيّههاي غير برهاني نميفروشد PAGEREF _Toc71011421 \h 61
إشكال نهم: «فطرت، راه تكويني كمال؛ و أحكام فطري رسانندۀ به كمالند». PAGEREF _Toc71011422 \h 61
عدم فهم معناي فطرت و فطري بودن أحكام، در مقالۀ بسط و قبض تئوريك شريعت.. PAGEREF _Toc71011423 \h 61 معناي فطري بودن أحكام دين مقدّس اسلام PAGEREF _Toc71011424 \h 61 تفسير آية: فَأَقِمْ وَجْهَكَ لِلدِّينِ حَنِيفًا فِطْرَتَ اللَهِ الَّتِي فَطَرَ النَّاسَ عَلَيْهَا PAGEREF _Toc71011425 \h 62 تفسير علاّمۀ طباطبائي قدَّس اللهُ سرَّه، مراحل فطرت را در سنّت ديني.. PAGEREF _Toc71011426 \h 62 معني و مراد از فطرت بنابر تفسير حضرت علاّمۀ طباطبائي قدَّس اللهُ سرَّه، در بحث مستقلّ «الميزان». PAGEREF _Toc71011427 \h 63 تمام موجودات بسوي غايت و كمال نوعي خود در حركتند PAGEREF _Toc71011428 \h 63 سير كمالي انسان، ضرورةً در اجتماع متحقّق ميگردد PAGEREF _Toc71011429 \h 63 مردم بر اثر عقائد مختلفه أحكام و سنّتهاي متفاوتي را پيريزي ميكنند PAGEREF _Toc71011430 \h 63 عالم تشريع و شريعت بايد منطبق بر عالم تكوين و فطرت باشد PAGEREF _Toc71011431 \h 64 مراد از فطرت و اسلام و دين الله و سبيل الله، نزد علاّمۀ طباطبائي (قدّه) PAGEREF _Toc71011432 \h 64 أحكام شرع گرچه اعتباري هستند ولي بر اساس عقل و وصول انسان به كمال هستند PAGEREF _Toc71011433 \h 64 عمل لواط خلاف فطرت انسان، و در جميع شرايع حرام است.. PAGEREF _Toc71011434 \h 65 در سنّت تكوين و فطرت، هرگونه آميزش از غير طريق زناشوئي ممنوع است.. PAGEREF _Toc71011435 \h 65 ردّ فتواي مشهور مالكيّه، به آياتي است كه دربارۀ قوم لوط وارد شده است.. PAGEREF _Toc71011436 \h 66 وقاحت و قباحت وطي زنان از غير محلّ توالد و تناسل. PAGEREF _Toc71011437 \h 66 «فَأْتُوا حَرْثَكُمْ أَ نَّي' شِئْتُمْ» دلالت بر جواز وطي زنان از غير محلّ تناسل ندارد PAGEREF _Toc71011438 \h 66 ايجاد امراض مهلكه از جمله ايدز در نتيجۀ آميزش غير مشروع.. PAGEREF _Toc71011439 \h 67 زنا همچون لواط، خلاف فطرت و ممنوع است.. PAGEREF _Toc71011440 \h 67 غيرت بر ناموس و محافظت زنان و حجاب بانوان، از احكام اوّليّه است.. PAGEREF _Toc71011441 \h 67 أشعار وافي عراقي دربارۀ غيرت مردان و حجاب بانوان. PAGEREF _Toc71011442 \h 68 شراب خوردن ضدّ حكم فطرت و عقل مستقلّ و شرع قويم است.. PAGEREF _Toc71011443 \h 68 صراحت آيات كريمۀ قرآن بر حرمت شرب خمر. PAGEREF _Toc71011444 \h 68 رباخواري از مصاديق روشن أحكام ضدّ فطرت است.. PAGEREF _Toc71011445 \h 69 عبارات اكيد و شديد قرآن مجيد در حرمت ربا PAGEREF _Toc71011446 \h 69 شرح نفيس علاّمه آية الله طباطبائي در پيرامون ربا و آيۀ ربا PAGEREF _Toc71011447 \h 69 إفادات علاّمۀ طباطبائي در عموميّت مفاد «فَلَهُ مَا سَلَفَ وَ أَمْرُهُوٓ إِلَي اللَهِ». PAGEREF _Toc71011448 \h 70 لطائف آيات وارده در حرمت ربا به نظر آية الله علاّمة طباطبائي (قدّه) PAGEREF _Toc71011449 \h 70 فطرت، راه تكويني هر انسان به سوي كمال مطلوب خود ميباشد PAGEREF _Toc71011450 \h 71 بحث متين علاّمة طباطبائي (قدّه) در ملاك تشخيص أحكام فطرت و مسائل فطريّه. PAGEREF _Toc71011451 \h 71 «تنبيهات»؛ تنبيه اوّل: وصول به جزئيّات أحكام فطرت براي عامّۀ بشر غير مقدور است.. PAGEREF _Toc71011452 \h 71 عقل، أحكام كلّي فطرت را ادراك ميكند PAGEREF _Toc71011453 \h 72 دنباله فهرست
عدم فهم معناي فطرت و فطري بودن أحكام، در مقالۀ بسط و قبض تئوريك شريعت.. PAGEREF _Toc71011423 \h 61
معناي فطري بودن أحكام دين مقدّس اسلام PAGEREF _Toc71011424 \h 61
تفسير آية: فَأَقِمْ وَجْهَكَ لِلدِّينِ حَنِيفًا فِطْرَتَ اللَهِ الَّتِي فَطَرَ النَّاسَ عَلَيْهَا PAGEREF _Toc71011425 \h 62
تفسير علاّمۀ طباطبائي قدَّس اللهُ سرَّه، مراحل فطرت را در سنّت ديني.. PAGEREF _Toc71011426 \h 62
معني و مراد از فطرت بنابر تفسير حضرت علاّمۀ طباطبائي قدَّس اللهُ سرَّه، در بحث مستقلّ «الميزان». PAGEREF _Toc71011427 \h 63
تمام موجودات بسوي غايت و كمال نوعي خود در حركتند PAGEREF _Toc71011428 \h 63
سير كمالي انسان، ضرورةً در اجتماع متحقّق ميگردد PAGEREF _Toc71011429 \h 63
مردم بر اثر عقائد مختلفه أحكام و سنّتهاي متفاوتي را پيريزي ميكنند PAGEREF _Toc71011430 \h 63
عالم تشريع و شريعت بايد منطبق بر عالم تكوين و فطرت باشد PAGEREF _Toc71011431 \h 64
مراد از فطرت و اسلام و دين الله و سبيل الله، نزد علاّمۀ طباطبائي (قدّه) PAGEREF _Toc71011432 \h 64
أحكام شرع گرچه اعتباري هستند ولي بر اساس عقل و وصول انسان به كمال هستند PAGEREF _Toc71011433 \h 64
عمل لواط خلاف فطرت انسان، و در جميع شرايع حرام است.. PAGEREF _Toc71011434 \h 65
در سنّت تكوين و فطرت، هرگونه آميزش از غير طريق زناشوئي ممنوع است.. PAGEREF _Toc71011435 \h 65
ردّ فتواي مشهور مالكيّه، به آياتي است كه دربارۀ قوم لوط وارد شده است.. PAGEREF _Toc71011436 \h 66
وقاحت و قباحت وطي زنان از غير محلّ توالد و تناسل. PAGEREF _Toc71011437 \h 66
«فَأْتُوا حَرْثَكُمْ أَ نَّي' شِئْتُمْ» دلالت بر جواز وطي زنان از غير محلّ تناسل ندارد PAGEREF _Toc71011438 \h 66
ايجاد امراض مهلكه از جمله ايدز در نتيجۀ آميزش غير مشروع.. PAGEREF _Toc71011439 \h 67
زنا همچون لواط، خلاف فطرت و ممنوع است.. PAGEREF _Toc71011440 \h 67
غيرت بر ناموس و محافظت زنان و حجاب بانوان، از احكام اوّليّه است.. PAGEREF _Toc71011441 \h 67
أشعار وافي عراقي دربارۀ غيرت مردان و حجاب بانوان. PAGEREF _Toc71011442 \h 68
شراب خوردن ضدّ حكم فطرت و عقل مستقلّ و شرع قويم است.. PAGEREF _Toc71011443 \h 68
صراحت آيات كريمۀ قرآن بر حرمت شرب خمر. PAGEREF _Toc71011444 \h 68
رباخواري از مصاديق روشن أحكام ضدّ فطرت است.. PAGEREF _Toc71011445 \h 69
عبارات اكيد و شديد قرآن مجيد در حرمت ربا PAGEREF _Toc71011446 \h 69
شرح نفيس علاّمه آية الله طباطبائي در پيرامون ربا و آيۀ ربا PAGEREF _Toc71011447 \h 69
إفادات علاّمۀ طباطبائي در عموميّت مفاد «فَلَهُ مَا سَلَفَ وَ أَمْرُهُوٓ إِلَي اللَهِ». PAGEREF _Toc71011448 \h 70
لطائف آيات وارده در حرمت ربا به نظر آية الله علاّمة طباطبائي (قدّه) PAGEREF _Toc71011449 \h 70
فطرت، راه تكويني هر انسان به سوي كمال مطلوب خود ميباشد PAGEREF _Toc71011450 \h 71
بحث متين علاّمة طباطبائي (قدّه) در ملاك تشخيص أحكام فطرت و مسائل فطريّه. PAGEREF _Toc71011451 \h 71
«تنبيهات»؛ تنبيه اوّل: وصول به جزئيّات أحكام فطرت براي عامّۀ بشر غير مقدور است.. PAGEREF _Toc71011452 \h 71
عقل، أحكام كلّي فطرت را ادراك ميكند PAGEREF _Toc71011453 \h 72
دنباله فهرست
.
كليه حقوق، محفوظ و متعلق به موسسه ترجمه و نشر دوره علوم و معارف اسلام است.