|
|
آيا مي توانم مقلد حضرت آيت اللّه اراكي (ره ) باقي بمانم ؟ |
مسلّم است در مسائلي كه در زمان حيات ايشان به فتواي معظم له عمل كرده ايد, مي توانيد به اجازه ءتمامي مراجع در آن مسائل باقي بمانيد و در مسائلي كه دچار آن نبوده ايد, به مرجع تقليد زنده كه اعلم و عادل باشد,مراجعه كنيد. در مسئله وجوب يا جواز بقا بر مرجع تقليد ميّت , نظر مراجع مختلف است . |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
مرجع تقليد بايد چه شرايطي داشته باشد؟ آيا بدون هيچ شناختي و با نگاه به ديگران كه از فلان مرجع تقليد مي كنند, مي توانم از او تقليد بكنم ؟ |
1 فقيه و از بين فها, اعلم و داناتر باشد; 2 عادل و با تقوا باشد; 3 زنده و حلال زاده و شيعة دوازده امامي باشد; 4 بالغ و عاقل و مرد باشد.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
حدود دو سال است كه فهميده ام هر كس اعمالي را بدون تقليد انجام دهد, اعمالش باطل است ومن كه اكنون هفده سال دارم و اعمالي را انجام داده ام , اعمال من چگونه مي شود, چون تا كنون مرجع تقليدي براي خود تعيين |
از اين كه مقيد به آداب و دستورهاي اسلامي هستيد خوشحاليم . از شما تشكر مي كنيم كه مسائل شرعي و مشكلات خود را با ما مطرح كرده ايد. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
اگر كسي واجباتش را انجام دهد, ولي مرجع تقليد نداشته باشد, حكم اعمالش چگونه است ؟ |
دين اسلام مجموعه است از اعتقاداتاست كه ما را به هدف آفرينش مي رساند و ما از آن به تكليف (واجب , مستحب , حرام ,مكروه و مباح ) تعبير مي كنيم . |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
اگر شخصي اعمال خود را بدون تقليد انجام دهد, اعمال او چگونه است ؟ |
اگر مكلف مدتي اعمال خود را بدون تقليد انجام دهد, در صورتي اعمال او صحيح است كه بفهمد به وظيفهء واقعي خود رفتار كرده است يا عمل او با فتواي مجتهدي كه فعلاً بايد از او تقليد كند, مطابق مي باشد |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
من تا كنون از كسي تقليد نكرده ام . آيا اعمالي كه تا الان انجام داده ام , صحيح است ؟ |
اگر كسي تا كنون تقليد نكرده باشد, در صورتي اعمال گذشته اش صحيح است كه بفهمد به وظيفه ءواقعي خود عمل كرده است , يا عمل او با فتواي مجتهدي كه وظيفه اش تقليد از او بوده و يا با فتواي مجتهدي كه فعلاًبايد از او تقليد كند, مطابقت داشته باشد. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
آيا حتماً بايد از يك مرجع , تقليد كرد؟ اگر تقليد نكنيم چه مي شود؟ |
در احكام غير ضروري دين , مسلمان بايد يا مجتهد باشد كه بتواند احكام را از روي دليل به دست آورد يا از مجتهد ديگر تقليد كند و يا از راه احتياط طوري به وظيفهء خود عمل كند كه يقين نمايد تكليف خود راانجام داده است , مثلاً اگر عده اي از مجتهدان عملي را حرام مي دانند و برخي ديگر آن را حرام نمي دانند آن عمل راانجام ندهد. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
اگر يكي از كساني كه بعضي او را مرجع مي شناسند, ولايت مقام معظم رهبري را ردّ كند, آيامرجعيت مرجع مذكور ناقص است ؟ |
كسي از مرجعيت ساقط مي شود كه از عدالت و تقوا ساقط شود; به اين معنا كه بر طبق هواهاي نفساني و اغراض دنيوي , به گناهان كبيره دچار شود. هر مكلّفي موظّف است با دقت و تيزبيني توجه داشته باشد مرجعي راكه انتخاب كرده , عادل است يا نه ؟ |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
كدام يك از مراجع , اعلم و افضل از ديگران است ؟ |
تشخيص اعلميت و افضليّت هر يك از مراجع براي مردم عامي , به وسيلهء يا شهادت دو نفرمتخصص عادل است , به شرطي كه دو نفر متخصص عادلِ ديگر, مخالف آن دو, نظر ندهند. البته يعني اين كه بين علما و مردم يك نفر از مراجع , از بقيّه معروف تر به اعلميت و افضليت باشد.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
عالم ترين مرجع در حال حاضر كيست ؟ |
تشخيص اعلميت و افضليّت هر يك از مراجع براي مردم يا به وسيلهء شياع است و يا به وسيله شهادت دو نفر متخصص عادل مشروط بر اين كه دو نفر متخصص عادل ديگر مخالف آن دو نفر اول نظر ندهند.شياع و شهرت ; يعني اين كه بين علما و مردم , يك نفر از مراجع از بقيّه معروف تر به اعلميت و افضليت باشند ويا توقا و ايمان بيشتر مرجع از طريق شهرت روشن شود. |
|
|
|
|
|
|
|