بسم الله الرحمن الرحيم
پایگاه علوم و معارف اسلام، حاوي مجموعه تاليفات حضرت علامه آية الله حاج سيد محمد حسين حسيني طهراني قدسسره
صفحه قبل
بخش دوم: مصاحبات... PAGEREF _Toc70323250 \h 64
مقدمه بخش دوم. PAGEREF _Toc70323251 \h 64
ابحاث قرآني
تفسير آيۀ عَبَسَ وَ تَوَلَّي'ٓ * أَن جَآءَهُ الاعْمَي' PAGEREF _Toc70323252 \h 65 آيات وارده در سورۀ مدّثّر دربارۀ وليد بن مغيره PAGEREF _Toc70323253 \h 66 ادلّه و شواهد دالّه بر اينكه عَبَسَ وَ تَوَلَّي' راجع به رسول الله نيست PAGEREF _Toc70323254 \h 67 مراد از سورههاي طوال و مِئين و مفصّل در قرآن كريم PAGEREF _Toc70323255 \h 68 مراد از متشابه و مثاني در قرآن كريم PAGEREF _Toc70323256 \h 69 حروف مقطّعۀ اوائل سورهها PAGEREF _Toc70323257 \h 70 تعداد حروف مقطّعه در سورهها PAGEREF _Toc70323258 \h 70 خود حضرت رسول الله صلّي الله عليه و آله و سلّم معجزه بودهاند. PAGEREF _Toc70323259 \h 71 مراد از احقاف PAGEREF _Toc70323260 \h 73 تفسير «وَ مِنَ الارْضِ مِثْلَهُنَّ» PAGEREF _Toc70323261 \h 73 مراد از «ماء» در روايت حضرت سجاد: وَ يُعيدُ عَرْشُهُ عَلَي الْماءِ PAGEREF _Toc70323262 \h 74 تفسير آيۀ: فَضُرِبَ بَيْنَهُم بِسُورٍ لَّهُ و بَابٌ... PAGEREF _Toc70323263 \h 75 مراد از نعمت در هر جاي قرآن كه آمده است ولايت است PAGEREF _Toc70323264 \h 76 مراد از نعمت و نَعيم، ولايت است PAGEREF _Toc70323265 \h 77 تفسير آيۀ: مَتَـٰعًا لَّكُمْ وَ لاِنْعَـٰمِكُمْ. PAGEREF _Toc70323266 \h 77 در خطابات قرآنيّه كه مصدَّر به لفظ قُلْ است PAGEREF _Toc70323267 \h 78 مراد از آية الكرسيّ همان يك آيۀ اوّل است PAGEREF _Toc70323268 \h 80 در تفسير آيۀ: قُلْ كُلٌّ يَعْمَلُ عَلَي' شَاكِلَتِهِ. PAGEREF _Toc70323269 \h 80 تفسير: إِنَّ الإنسَـٰنَ خُلِقَ هَلُوعًا * إِذَا مَسَّهُ الشَّرُّ جَزُوعًا و استثناء مصلّين PAGEREF _Toc70323270 \h 81 شفاعت اختصاص به مؤمنين مبتلا به معاصي كبيره دارد. PAGEREF _Toc70323271 \h 82 دربارۀ استغفار حضرت إبراهيم عليه السّلام نسبت به عمّش آزر. PAGEREF _Toc70323272 \h 83 آزر عموي حضرت إبراهيم عليه السّلام بود نه پدرش PAGEREF _Toc70323273 \h 85 تعبير قرآن دربارۀ قوم عاد و ثمود بعد از هلاكت آنان PAGEREF _Toc70323274 \h 85
تفسير آيۀ عَبَسَ وَ تَوَلَّي'ٓ * أَن جَآءَهُ الاعْمَي' PAGEREF _Toc70323252 \h 65
آيات وارده در سورۀ مدّثّر دربارۀ وليد بن مغيره PAGEREF _Toc70323253 \h 66
ادلّه و شواهد دالّه بر اينكه عَبَسَ وَ تَوَلَّي' راجع به رسول الله نيست PAGEREF _Toc70323254 \h 67
مراد از سورههاي طوال و مِئين و مفصّل در قرآن كريم PAGEREF _Toc70323255 \h 68
مراد از متشابه و مثاني در قرآن كريم PAGEREF _Toc70323256 \h 69
حروف مقطّعۀ اوائل سورهها PAGEREF _Toc70323257 \h 70
تعداد حروف مقطّعه در سورهها PAGEREF _Toc70323258 \h 70
خود حضرت رسول الله صلّي الله عليه و آله و سلّم معجزه بودهاند. PAGEREF _Toc70323259 \h 71
مراد از احقاف PAGEREF _Toc70323260 \h 73
تفسير «وَ مِنَ الارْضِ مِثْلَهُنَّ» PAGEREF _Toc70323261 \h 73
مراد از «ماء» در روايت حضرت سجاد: وَ يُعيدُ عَرْشُهُ عَلَي الْماءِ PAGEREF _Toc70323262 \h 74
تفسير آيۀ: فَضُرِبَ بَيْنَهُم بِسُورٍ لَّهُ و بَابٌ... PAGEREF _Toc70323263 \h 75
مراد از نعمت در هر جاي قرآن كه آمده است ولايت است PAGEREF _Toc70323264 \h 76
مراد از نعمت و نَعيم، ولايت است PAGEREF _Toc70323265 \h 77
تفسير آيۀ: مَتَـٰعًا لَّكُمْ وَ لاِنْعَـٰمِكُمْ. PAGEREF _Toc70323266 \h 77
در خطابات قرآنيّه كه مصدَّر به لفظ قُلْ است PAGEREF _Toc70323267 \h 78
مراد از آية الكرسيّ همان يك آيۀ اوّل است PAGEREF _Toc70323268 \h 80
در تفسير آيۀ: قُلْ كُلٌّ يَعْمَلُ عَلَي' شَاكِلَتِهِ. PAGEREF _Toc70323269 \h 80
تفسير: إِنَّ الإنسَـٰنَ خُلِقَ هَلُوعًا * إِذَا مَسَّهُ الشَّرُّ جَزُوعًا و استثناء مصلّين PAGEREF _Toc70323270 \h 81
شفاعت اختصاص به مؤمنين مبتلا به معاصي كبيره دارد. PAGEREF _Toc70323271 \h 82
دربارۀ استغفار حضرت إبراهيم عليه السّلام نسبت به عمّش آزر. PAGEREF _Toc70323272 \h 83
آزر عموي حضرت إبراهيم عليه السّلام بود نه پدرش PAGEREF _Toc70323273 \h 85
تعبير قرآن دربارۀ قوم عاد و ثمود بعد از هلاكت آنان PAGEREF _Toc70323274 \h 85
ابحاث فلسفي.. PAGEREF _Toc70323275 \h 86
بحث عقلي در نفي تثليث (أقانيم ثلاثه) PAGEREF _Toc70323276 \h 86 آيات وارده در قرآن كريم در نفي تثليث PAGEREF _Toc70323277 \h 87 قول به وحدت و قول به تثليث، تناقض است PAGEREF _Toc70323278 \h 89 وحدت و كثرت حقيقيّه در موضوع واحد جمع نميشوند. PAGEREF _Toc70323279 \h 90 مذاهب مختلف مسيحيان همگي در اصل تثليث اشتراك دارند. PAGEREF _Toc70323280 \h 91 در حقيقت توحيد ذات حقّ سبحانه و تعالي PAGEREF _Toc70323281 \h 93 تشكيك وجود نزد حكماء در توحيد خداوند. PAGEREF _Toc70323282 \h 93 در تشكيك وجود و وحدت عرفاء PAGEREF _Toc70323283 \h 95 صرافت ذات حقّ جل و عزّ، منافات با تشكيك دارد. PAGEREF _Toc70323284 \h 95 وجود حق تعالي يك واحد شخصي است PAGEREF _Toc70323285 \h 96 علّت تنفّر و اشمئزاز قلوب كافران از ذكر توحيد حق تعالي PAGEREF _Toc70323286 \h 97 در معني: أَلْهَـٰكُمُ التَّكَاثُرُ * حَتَّي' زُرْتُمُ الْمَقَابِرَ. PAGEREF _Toc70323287 \h 97 اشكال وارده بر تشكيك وجود. PAGEREF _Toc70323288 \h 99 در بيان مطلب تشكيك وجود و مطلب وحدت عرفاء بالله PAGEREF _Toc70323289 \h 99 معني صحيح توحيد فقط در وحدت عرفاء بالله متحقّق است PAGEREF _Toc70323290 \h 101 در حقيقت توحيد حضرت حقّ تعالي و تقدّس PAGEREF _Toc70323291 \h 101 بيان كافي در اطراف تشكيك و وحدت وجود. PAGEREF _Toc70323292 \h 103 بالاتر بودن ذات اقدس إلهي از هر اسمي و رسمي و تعيّني PAGEREF _Toc70323293 \h 103 مقصود از "تجلّي" در حقيقت معني «النَّفْسُ جِسْمانيَّةُ الْحُدوثِ رَوْحانيَّةُ الْبَقآءِ» PAGEREF _Toc70323294 \h 104 ابتداء و اصل آفرينش انسان از زمين است PAGEREF _Toc70323295 \h 105 تبدّلات و تطوّرات انسان در اثر حركت جوهريّه PAGEREF _Toc70323296 \h 106 قوس نزول و صعود انسان در مدارج كمال PAGEREF _Toc70323297 \h 107 در باقي بودن أعيان ثابته در هنگام فناء در ذات احديّت PAGEREF _Toc70323298 \h 108 در معناي إنّيّت؛ بَيْني وَ بَيْنَكَ إنّيّي يُنازِعُني PAGEREF _Toc70323299 \h 109 در معناي آيۀ: قُلْ إِنَّمَا حَرَّمَ رَبِّيَ الْفَوَاحِشَ مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَ مَا بَطَنَ.. PAGEREF _Toc70323300 \h 110 هر نوع از انواع مجرّدات، منحصر به فرد هستند. PAGEREF _Toc70323301 \h 111 در وحدت جبرائيل و كيفيّت ربط او با موجودات كثيره در دنيا PAGEREF _Toc70323302 \h 112 در معناي فناء في الله و معناي فدا شدن و حقيقت نيستي و خلع لباس تعيّن PAGEREF _Toc70323303 \h 112 تمام موجودات رو بعالم فنا ميروند و چيزي جز خدا نيست؛ لا هُوَ إلاّ هُوَ. PAGEREF _Toc70323304 \h 114 اگر اعيان ثابته از بين برود معناي موجود در خدا صدق نميكند. PAGEREF _Toc70323305 \h 114 در معناي غزلهائي كه خود علاّمه دربارۀ فناء في الله سرودهاند. PAGEREF _Toc70323306 \h 115 در معناي سجود عالم سواد و خيال و بياض در حقّ تعالَي و تقدّس PAGEREF _Toc70323307 \h 117 مطالب عرفاني در كلمات محيي الدّين و ابن فارض و حافظ شيرازي PAGEREF _Toc70323308 \h 117 در حقيقت سوخته شدن پروانه در شمع، و مادر در آتش، و فناء اشياء PAGEREF _Toc70323309 \h 118 در اينكه آيا در حال فناء، ضمير باقي ميماند يا آنهم از بين ميرود؟. PAGEREF _Toc70323310 \h 119 چون بگوئيم زيد فاني شد، بايد زيدي باشد و گرنه «فاني شد» صادق نيست PAGEREF _Toc70323311 \h 120 در حقيقت معناي: وَ مَا رَمَيْتَ إِذْ رَمَيْتَ وَلَـٰكِنَّ اللَهَ رَمَي' PAGEREF _Toc70323312 \h 122 در بيان وارد در «فتوحات مكّيّه» راجع به بقاء اعيان ثابته در حال فناء PAGEREF _Toc70323313 \h 123 در تبديل و تبدّل ماهيّات، و معني: لِمَنِ الْمُلْكُ الْيَوْمَ لِلَّهِ الْوَ'حِدِ الْقَهَّارِ. PAGEREF _Toc70323314 \h 123 در حقيقت معني آيۀ: وَ إِلَيْهِ تُقْلَبُونَ.. PAGEREF _Toc70323315 \h 124 در حقيقت رجوع حملهاي «زيد فاني شد» و «كرم پروانه شد» و غير ذلك PAGEREF _Toc70323316 \h 125 در معناي: كَانَ اللَهُ وَ لَمْ يَكُنْ مَعَهُ شَيْءٌ وَ الآنَ كَمَا كَانَ.. PAGEREF _Toc70323317 \h 126 در تمام اقسام فنا ضميري باقي ميماند كه عبارت از أعيان ثابته ميباشد. PAGEREF _Toc70323318 \h 128 استدلال شيخ عبدالكريم جيليّ به «وَ إِلَيْهِ تُقْلَبُونَ» در فناي جميع موجودات PAGEREF _Toc70323319 \h 129 فناء، اندكاك در هستي خدا و رفع تعيّن و مشاهدۀ حقّ است جمال خود را PAGEREF _Toc70323320 \h 131 وحدت حقّۀ ذات حقّ هيچگونه تعيّن و تقيّدي بر نميدارد. PAGEREF _Toc70323321 \h 131 در معناي رباعي «رَقَّ الزُّجاجُ وَ رَقَّتِ الْخَمْرُ» PAGEREF _Toc70323322 \h 132 در معني: ما يَتَقَرَّبُ إلَيَّ عَبْدٌ مِنْ عِبادي بِشَيْءٍ أحَبَّ إلَيَّ مِمّا افْتَرَضْتُهُ عَلَيْهِ... (پاورقي). PAGEREF _Toc70323323 \h 133 مراد حضرت علاّمه، بقاء أعيان ثابته در حال فناء قبل از موت است (پاورقي) PAGEREF _Toc70323324 \h 133 در اينكه حركتهاي مادّيّه و معنويّۀ قسريّه، دائمي نيست PAGEREF _Toc70323325 \h 135
بحث عقلي در نفي تثليث (أقانيم ثلاثه) PAGEREF _Toc70323276 \h 86
آيات وارده در قرآن كريم در نفي تثليث PAGEREF _Toc70323277 \h 87
قول به وحدت و قول به تثليث، تناقض است PAGEREF _Toc70323278 \h 89
وحدت و كثرت حقيقيّه در موضوع واحد جمع نميشوند. PAGEREF _Toc70323279 \h 90
مذاهب مختلف مسيحيان همگي در اصل تثليث اشتراك دارند. PAGEREF _Toc70323280 \h 91
در حقيقت توحيد ذات حقّ سبحانه و تعالي PAGEREF _Toc70323281 \h 93
تشكيك وجود نزد حكماء در توحيد خداوند. PAGEREF _Toc70323282 \h 93
در تشكيك وجود و وحدت عرفاء PAGEREF _Toc70323283 \h 95
صرافت ذات حقّ جل و عزّ، منافات با تشكيك دارد. PAGEREF _Toc70323284 \h 95
وجود حق تعالي يك واحد شخصي است PAGEREF _Toc70323285 \h 96
علّت تنفّر و اشمئزاز قلوب كافران از ذكر توحيد حق تعالي PAGEREF _Toc70323286 \h 97
در معني: أَلْهَـٰكُمُ التَّكَاثُرُ * حَتَّي' زُرْتُمُ الْمَقَابِرَ. PAGEREF _Toc70323287 \h 97
اشكال وارده بر تشكيك وجود. PAGEREF _Toc70323288 \h 99
در بيان مطلب تشكيك وجود و مطلب وحدت عرفاء بالله PAGEREF _Toc70323289 \h 99
معني صحيح توحيد فقط در وحدت عرفاء بالله متحقّق است PAGEREF _Toc70323290 \h 101
در حقيقت توحيد حضرت حقّ تعالي و تقدّس PAGEREF _Toc70323291 \h 101
بيان كافي در اطراف تشكيك و وحدت وجود. PAGEREF _Toc70323292 \h 103
بالاتر بودن ذات اقدس إلهي از هر اسمي و رسمي و تعيّني PAGEREF _Toc70323293 \h 103
مقصود از "تجلّي"
در حقيقت معني «النَّفْسُ جِسْمانيَّةُ الْحُدوثِ رَوْحانيَّةُ الْبَقآءِ» PAGEREF _Toc70323294 \h 104
ابتداء و اصل آفرينش انسان از زمين است PAGEREF _Toc70323295 \h 105
تبدّلات و تطوّرات انسان در اثر حركت جوهريّه PAGEREF _Toc70323296 \h 106
قوس نزول و صعود انسان در مدارج كمال PAGEREF _Toc70323297 \h 107
در باقي بودن أعيان ثابته در هنگام فناء در ذات احديّت PAGEREF _Toc70323298 \h 108
در معناي إنّيّت؛ بَيْني وَ بَيْنَكَ إنّيّي يُنازِعُني PAGEREF _Toc70323299 \h 109
در معناي آيۀ: قُلْ إِنَّمَا حَرَّمَ رَبِّيَ الْفَوَاحِشَ مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَ مَا بَطَنَ.. PAGEREF _Toc70323300 \h 110
هر نوع از انواع مجرّدات، منحصر به فرد هستند. PAGEREF _Toc70323301 \h 111
در وحدت جبرائيل و كيفيّت ربط او با موجودات كثيره در دنيا PAGEREF _Toc70323302 \h 112
در معناي فناء في الله و معناي فدا شدن و حقيقت نيستي و خلع لباس تعيّن PAGEREF _Toc70323303 \h 112
تمام موجودات رو بعالم فنا ميروند و چيزي جز خدا نيست؛ لا هُوَ إلاّ هُوَ. PAGEREF _Toc70323304 \h 114
اگر اعيان ثابته از بين برود معناي موجود در خدا صدق نميكند. PAGEREF _Toc70323305 \h 114
در معناي غزلهائي كه خود علاّمه دربارۀ فناء في الله سرودهاند. PAGEREF _Toc70323306 \h 115
در معناي سجود عالم سواد و خيال و بياض در حقّ تعالَي و تقدّس PAGEREF _Toc70323307 \h 117
مطالب عرفاني در كلمات محيي الدّين و ابن فارض و حافظ شيرازي PAGEREF _Toc70323308 \h 117
در حقيقت سوخته شدن پروانه در شمع، و مادر در آتش، و فناء اشياء PAGEREF _Toc70323309 \h 118
در اينكه آيا در حال فناء، ضمير باقي ميماند يا آنهم از بين ميرود؟. PAGEREF _Toc70323310 \h 119
چون بگوئيم زيد فاني شد، بايد زيدي باشد و گرنه «فاني شد» صادق نيست PAGEREF _Toc70323311 \h 120
در حقيقت معناي: وَ مَا رَمَيْتَ إِذْ رَمَيْتَ وَلَـٰكِنَّ اللَهَ رَمَي' PAGEREF _Toc70323312 \h 122
در بيان وارد در «فتوحات مكّيّه» راجع به بقاء اعيان ثابته در حال فناء PAGEREF _Toc70323313 \h 123
در تبديل و تبدّل ماهيّات، و معني: لِمَنِ الْمُلْكُ الْيَوْمَ لِلَّهِ الْوَ'حِدِ الْقَهَّارِ. PAGEREF _Toc70323314 \h 123
در حقيقت معني آيۀ: وَ إِلَيْهِ تُقْلَبُونَ.. PAGEREF _Toc70323315 \h 124
در حقيقت رجوع حملهاي «زيد فاني شد» و «كرم پروانه شد» و غير ذلك PAGEREF _Toc70323316 \h 125
در معناي: كَانَ اللَهُ وَ لَمْ يَكُنْ مَعَهُ شَيْءٌ وَ الآنَ كَمَا كَانَ.. PAGEREF _Toc70323317 \h 126
در تمام اقسام فنا ضميري باقي ميماند كه عبارت از أعيان ثابته ميباشد. PAGEREF _Toc70323318 \h 128
استدلال شيخ عبدالكريم جيليّ به «وَ إِلَيْهِ تُقْلَبُونَ» در فناي جميع موجودات PAGEREF _Toc70323319 \h 129
فناء، اندكاك در هستي خدا و رفع تعيّن و مشاهدۀ حقّ است جمال خود را PAGEREF _Toc70323320 \h 131
وحدت حقّۀ ذات حقّ هيچگونه تعيّن و تقيّدي بر نميدارد. PAGEREF _Toc70323321 \h 131
در معناي رباعي «رَقَّ الزُّجاجُ وَ رَقَّتِ الْخَمْرُ» PAGEREF _Toc70323322 \h 132
در معني: ما يَتَقَرَّبُ إلَيَّ عَبْدٌ مِنْ عِبادي بِشَيْءٍ أحَبَّ إلَيَّ مِمّا افْتَرَضْتُهُ عَلَيْهِ... (پاورقي). PAGEREF _Toc70323323 \h 133
مراد حضرت علاّمه، بقاء أعيان ثابته در حال فناء قبل از موت است (پاورقي) PAGEREF _Toc70323324 \h 133
در اينكه حركتهاي مادّيّه و معنويّۀ قسريّه، دائمي نيست PAGEREF _Toc70323325 \h 135
ابحاث عرفاني.. PAGEREF _Toc70323326 \h 136
در آيۀ كريمۀ: إِلَّا وَحْيًا أَوْ مِن وَرَآيءِ حِجَابٍ أَوْ يُرْسِلَ رَسُولاً. PAGEREF _Toc70323327 \h 137 كيفيّت نزول وحي به رسول الله صلّي الله عليه و آله و سلّم PAGEREF _Toc70323328 \h 137 اختلاف درجات و مراتب وحي بحسب حالات و وضعيّات مختلف بوده است PAGEREF _Toc70323329 \h 138 تفسير آيۀ: وَ مَا يَنطِقُ عَنِ الْهَوَي'ٓ * إِنْ هُوَ إِلَّا وَحْيٌ يُوحَي' PAGEREF _Toc70323330 \h 139 رؤياي أميرالمؤمنين حضرت خضر را و تعليم اسم اعظم PAGEREF _Toc70323331 \h 140 در احوال مرحوم قاضي رضوان الله عليه PAGEREF _Toc70323332 \h 141 حالات توحيدي مرحوم قاضي رضوان الله عليه PAGEREF _Toc70323333 \h 141 در توحيد أفعالي حضرت حقّ متعال PAGEREF _Toc70323334 \h 143 در احوال مرحوم آقا سيّد أحمد كربلائي طهراني رضوان الله عليه PAGEREF _Toc70323335 \h 144 داستان مرد جوان و مرحوم آية الله زنجاني PAGEREF _Toc70323336 \h 145 واجديّت رسول الله مقام بقاء بعد از فناء را PAGEREF _Toc70323337 \h 146 «إرهاص» در مورد معصومين سلام الله عليهم PAGEREF _Toc70323338 \h 147 بازي كردن ائمّه عليهم السّلام در سنّ طفوليّت PAGEREF _Toc70323339 \h 147 راجع به كيفيّت قيام حضرت مَهدي أرواحنا فداه PAGEREF _Toc70323340 \h 148
در آيۀ كريمۀ: إِلَّا وَحْيًا أَوْ مِن وَرَآيءِ حِجَابٍ أَوْ يُرْسِلَ رَسُولاً. PAGEREF _Toc70323327 \h 137
كيفيّت نزول وحي به رسول الله صلّي الله عليه و آله و سلّم PAGEREF _Toc70323328 \h 137
اختلاف درجات و مراتب وحي بحسب حالات و وضعيّات مختلف بوده است PAGEREF _Toc70323329 \h 138
تفسير آيۀ: وَ مَا يَنطِقُ عَنِ الْهَوَي'ٓ * إِنْ هُوَ إِلَّا وَحْيٌ يُوحَي' PAGEREF _Toc70323330 \h 139
رؤياي أميرالمؤمنين حضرت خضر را و تعليم اسم اعظم PAGEREF _Toc70323331 \h 140
در احوال مرحوم قاضي رضوان الله عليه PAGEREF _Toc70323332 \h 141
حالات توحيدي مرحوم قاضي رضوان الله عليه PAGEREF _Toc70323333 \h 141
در توحيد أفعالي حضرت حقّ متعال PAGEREF _Toc70323334 \h 143
در احوال مرحوم آقا سيّد أحمد كربلائي طهراني رضوان الله عليه PAGEREF _Toc70323335 \h 144
داستان مرد جوان و مرحوم آية الله زنجاني PAGEREF _Toc70323336 \h 145
واجديّت رسول الله مقام بقاء بعد از فناء را PAGEREF _Toc70323337 \h 146
«إرهاص» در مورد معصومين سلام الله عليهم PAGEREF _Toc70323338 \h 147
بازي كردن ائمّه عليهم السّلام در سنّ طفوليّت PAGEREF _Toc70323339 \h 147
راجع به كيفيّت قيام حضرت مَهدي أرواحنا فداه PAGEREF _Toc70323340 \h 148
ابحاث اخلاقي.. PAGEREF _Toc70323341 \h 149
عالم تكوين بيدار است، خداوند پيوسته بيدار است PAGEREF _Toc70323342 \h 149
ابحاث علمي.. PAGEREF _Toc70323343 \h 150
سهولت فهم قرآن، و معاني غامضه و مشكلۀ بواطن قرآن PAGEREF _Toc70323344 \h 151 در خلقت ملائكه و روح و روح القُدُس PAGEREF _Toc70323345 \h 151 در حقيقت خلقت روح و فرشتگان. PAGEREF _Toc70323346 \h 152 در اوّلين چيزي كه خدا آفريد (أوَّلُ ما خَلَقَ اللهُ). PAGEREF _Toc70323347 \h 153 كيفيّت تأثير دعا و عمل ملائكه در استجابت دعا PAGEREF _Toc70323348 \h 154 عالم برزخ براي همه مردم است... PAGEREF _Toc70323349 \h 156 عموميّت عالم برزخ براي جملۀ افراد و پيدايش آن فوراً پس از مرگ PAGEREF _Toc70323350 \h 156 بهشت و دوزخ الآن موجود هستند. PAGEREF _Toc70323351 \h 157 راجع به تكلّم رُوَيْبِضَة و ظهور دجّال و پيدايش يأجوج و مأجوج PAGEREF _Toc70323352 \h 158 در اينكه رسول الله، پيامبر براي طائفۀ جنّ هم هستند. PAGEREF _Toc70323353 \h 159 راجع به علم حروف أبجد و اقسام آن PAGEREF _Toc70323354 \h 160 راجع به طيّ الارض و آيات وارده در اوّل سورۀ طه PAGEREF _Toc70323355 \h 162 راجع به مرحوم قاضي و سؤال از كيفيّت سير حضرت سليمان در فضا PAGEREF _Toc70323356 \h 164 أقسام طيّ الارض از جهت كمال و عدم كمال و حقيقت آن. PAGEREF _Toc70323357 \h 166 در معني: لِيُهْنِئَنَّكُمُ الاِسْمُ: وَ إِنَّ مِن شِيعَتِهِ لإبْرَ' هِيمَ.. PAGEREF _Toc70323358 \h 167 راجع به گفتار شيخ حرّ عاملي به اينكه علم پيغمبر از انبياء سابقين است PAGEREF _Toc70323359 \h 167 عموميّت دعوت انبياي أولوا العزم براي تمام جهان PAGEREF _Toc70323360 \h 168 ارسال حضرت موسي بسوي فرعون با آنكه از بني اسرائيل نبوده است PAGEREF _Toc70323361 \h 169 استناد افعال به حقّ تعالي، و معني لِيَعْلَمَ اللَهُ مَن يَنصُرُهُ و وَ رُسُلَهُ و بِالْغَيْبِ... PAGEREF _Toc70323362 \h 170 تمام افعال منوط به اذن و مشيّت حضرت حقّ متعال است PAGEREF _Toc70323363 \h 171 خداوند افعال را به مردم نسبت ميدهد ليكن استقلال آنرا انكار ميكند. PAGEREF _Toc70323364 \h 172 دنباله فهرست
سهولت فهم قرآن، و معاني غامضه و مشكلۀ بواطن قرآن PAGEREF _Toc70323344 \h 151
در خلقت ملائكه و روح و روح القُدُس PAGEREF _Toc70323345 \h 151
در حقيقت خلقت روح و فرشتگان. PAGEREF _Toc70323346 \h 152
در اوّلين چيزي كه خدا آفريد (أوَّلُ ما خَلَقَ اللهُ). PAGEREF _Toc70323347 \h 153
كيفيّت تأثير دعا و عمل ملائكه در استجابت دعا PAGEREF _Toc70323348 \h 154
عالم برزخ براي همه مردم است... PAGEREF _Toc70323349 \h 156
عموميّت عالم برزخ براي جملۀ افراد و پيدايش آن فوراً پس از مرگ PAGEREF _Toc70323350 \h 156
بهشت و دوزخ الآن موجود هستند. PAGEREF _Toc70323351 \h 157
راجع به تكلّم رُوَيْبِضَة و ظهور دجّال و پيدايش يأجوج و مأجوج PAGEREF _Toc70323352 \h 158
در اينكه رسول الله، پيامبر براي طائفۀ جنّ هم هستند. PAGEREF _Toc70323353 \h 159
راجع به علم حروف أبجد و اقسام آن PAGEREF _Toc70323354 \h 160
راجع به طيّ الارض و آيات وارده در اوّل سورۀ طه PAGEREF _Toc70323355 \h 162
راجع به مرحوم قاضي و سؤال از كيفيّت سير حضرت سليمان در فضا PAGEREF _Toc70323356 \h 164
أقسام طيّ الارض از جهت كمال و عدم كمال و حقيقت آن. PAGEREF _Toc70323357 \h 166
در معني: لِيُهْنِئَنَّكُمُ الاِسْمُ: وَ إِنَّ مِن شِيعَتِهِ لإبْرَ' هِيمَ.. PAGEREF _Toc70323358 \h 167
راجع به گفتار شيخ حرّ عاملي به اينكه علم پيغمبر از انبياء سابقين است PAGEREF _Toc70323359 \h 167
عموميّت دعوت انبياي أولوا العزم براي تمام جهان PAGEREF _Toc70323360 \h 168
ارسال حضرت موسي بسوي فرعون با آنكه از بني اسرائيل نبوده است PAGEREF _Toc70323361 \h 169
استناد افعال به حقّ تعالي، و معني لِيَعْلَمَ اللَهُ مَن يَنصُرُهُ و وَ رُسُلَهُ و بِالْغَيْبِ... PAGEREF _Toc70323362 \h 170
تمام افعال منوط به اذن و مشيّت حضرت حقّ متعال است PAGEREF _Toc70323363 \h 171
خداوند افعال را به مردم نسبت ميدهد ليكن استقلال آنرا انكار ميكند. PAGEREF _Toc70323364 \h 172
دنباله فهرست
.
كليه حقوق، محفوظ و متعلق به موسسه ترجمه و نشر دوره علوم و معارف اسلام است.