|
|
از ديدگاه اخلاق , خداشناسي از چه ارزشي برخودار است؟ |
معرفت و شناخت انسان به خداوند به دو لحاظ و از دو كانال ميتواند در تكامل ايمان تاثير بگذارد: نخست, از جهت كيفي, يعني هر چه شناخت انسان قطعيتر و محكمتر و روشنتر و از ترديد و تزلزل و شك و ابهام, خالي تر باشد و به اصطلاح بحد يقين برسد و مرتبه يقينش افزايش يابد به همان ميزان از ايمان قويتر و باور والاتر والتزام عملي وسيعتر و عميقتر برخوردار خواهد بود.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
راه وصول به محبت الهي چيست؟ |
اگر خدا را دوست داريد پس از دستورات من پيروي كنيد تا خدا نيز شما را دوست بدارد. حال اگر كسي در تكاپوي وصول به محبت الهي است طريق آن، تمسك به راه پيامبر اكرم(ص) است، بايد راه او را تعقيب كرد تا همانگونه كه او حبيب الله است و خدا او را دوست ميدارد، با پيروي او، شعاعي از محبتي كه خدا به پيامبر اكرم(ص) دارد به ما نيز بتابد. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
شرط ديدن حقايق با ديده دل چيست؟ |
عرفاي اسلامي، مكانيزم قلب را تحت عنوان «سير و سلوك» بيان كرده و ميگويند: ميان ضمير انسان و بينش صحيح، موانع و حجابهايي وجود دارد و شرط رؤيت حقايق با ديده دل اين است كه اين موانع برداشته شود |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
مرحله والاي عرفان و توحيد چيست؟ |
انبيا و اوليا از ذات خداوند به الوهيت وي پي مي برند، نه اين كه از الوهيت به ذات خدا منتقل شوند. در برهان صديقين خود ذات اول مشهود است بعد اسماي حسني. ذات حقيقتي است روشن؛ اولياي الهي، از آن حقيقت روشن كه نور السموات و الارض است به اسماي حسناي وي مي پردازند |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
چه بايد كرد مانند برخي از عرفا بعضي چيزها را ببينيم يا بشنويم كه ديگران از ديدن و شنيدن آن عاجزند؟ |
كلمهء عرفان كه در لغت به معناي شناختن است , اصطلاحاً بر معرفي اطلاق مي شود كه ازطريق عقل يا تجربه به دست نمي آيد, بلكه از راه شهود قلبي حاصل مي شود. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
آيا براى اينكه خداوند به ما نعمت داده است بايد او را دوست داشته باشيم؟ |
اين يكى از مراتب دوستى است كه انسان كسى را كه به او نعمت داده دوست بدارد و در برابر نعمت او سپاسگزار باشد و خداوند كه اين همه نعمتها به انسان داده بايد او را دوست داشت و در برابر نعمتهاى بيكران اوسپاسگزار بود. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
روايات معصومين چگونه پويندگان محبت الهي را بشارت و منحرفان آن را انذار ميكند؟ |
همان طور كه قرآن كريم، هم پويندگان راه محبت خداوند را بشارت داده و هم منحرفان از طريق محبت را هشدار داده و تهديد كرده است، روايات ائمة طاهرين(ع) نيز چنين است. بعضي از روايات، پويندگان محبت الهي را بشارت ميدهد و بعضي از آن منحرفان از طريق محبت خدا را انذار ميكند.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
چه كنيم حب خدا و اهل بيت را در دل داشته باشيم؟ |
درباره حب عملي اهل بيت(ع) امام محمد باقر(ع) ميفرمايند: يا جابر بلغ شيعتي عني السلام و اعلمهم انه لا قرابه بينا و بين الله عزوجل و لا يتقرب اليه الابالطاعه يا جابر من اطاع الله و احبنا فهو ولينا و من عصي الله لم ينفعه حبنا اي جابر از طرف من به شيعه من سلام برسان و به آنها اعلام كن |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
خداگونه شدن يعني چه ؟ |
خداگونه شدن؛ يعني، تخلّق به اخلاق الهي كه در پرتو آن، خصلتهايي چون شهامت، ايثار و... به طور طبيعي رشدميكند./ |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
اگر غذا را با در نظر نگرفتن لذت آن ميل كنيم مي بايست سيستم گوارشي بدن با اينحالت غذا خوردن (بدون لذت) سازگارتر باشد تا با غذا خوردن با درك لذت آن. آيا اين گفته نتيجه گيري صحيح است؟ |
خداوند تعالي بشر را به گونهاي آفريده كه به اقتضاي عالم بشري و مادي يك سلسله خواهشها وهواهاي نفساني دارد مثلاً ميل به خوردن و آشاميدن، شهوت جنسي، خوابيدن و هر چيزي كه خلقت بشري به آن نيازدارد و براي بقاء و ادامه حيات مادي از آن ناگزير است همه و همه وقتي برآورده ميشوند نفس انسان حظ ميبرد و ازروي هوا و لذت انجام ميگيرند .. |
|
|
|
|
|
|
|