|
|
امام خمينى و احياى نگرش سياسى به عاشورا و تشكل بخشى به شيعه (3) |
|
اين كشور ما كه قيام كرد از اول هم كه قيام كرد جمهورى اسلامى و استقلال كامل و نه شرقى ونه غربى را اعلام به دنيا كرد و از اول اعلام كرد به دنيا كه ما نه تحت حمايت آمريكا و نه تحت حمايت شوروى و نه تحت حمايت هيچ قدرتى نيستيم، ماييم و تحت عنايات خداى تبارك وتعالى و پرچم توحيد كه همان پرچم امام حسين(ع) است. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
امام خمينى و احياى نگرش سياسى به عاشورا و تشكل بخشى به شيعه(2) |
|
امام عاشورا را به يكى از نمادهاى وحدت شيعه در جهان براى مبارزه با ظلم تبدي لساخت كه اقشار مختلف و احزاب سياسى با هر گرايش و سليقهاى بر اساس اين محور به وفاق و همدلى براى پيروزى بر دشمن تلاش نمايند؛ ايشان به اثرات و نتايج مهم اين وحدتدر پيروزى انقلاب اسلامى اشاره مىنمايد: «تمام اين وحدت كلمهاى كه مبدأ پيروزى ما شد، براى خاطر اين مجالس عزا و اين مجالس سوگوارى و اين مجالسِ ترويج و تبليغ اسلام شد». |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
امام خميني و احيای نگرش سياسي به عاشورا و تشكل بخشي به شيعه(1) |
|
امام خميني (ره) كه فرهنگ عاشورا را گنجينه عظيم سياسي ديني و پشتوانه فرهنگ غني و انسان سازاسلام مىدانست با بهرهگيري از آموزههي عاشورايي، حماسه حسيني را اساس قيام و مبارزه خويش قرار داده به احيای دين پرداخت |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
نوروز در دیدگاه امام خمینی (ره) |
|
نویسنده کتاب خمینی روح الله[3] در مطالب خود آورده است که : «از رفته گر كوچه اش(امام خمینی) پرسيدم آيا هرگز او را ديدهاى؟ گفت: «دوبار اما در هر عيدى، عیدی ام در يك پاكت دربسته مى رسيد». پرسيدم آخرين عيدى را كى گرفتى؟ گفت: «يك هفته قبل از نوروز با يك نامه كه قابش كردهام و يك جفت جوراب كه پا نكرده ام». و. .. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
امام خمینی (ره) و مبانی نظری سیاست خارجی |
|
وقتی سیاستمداری به طریقه اخلاقی انسانی نباشد، او چاقوكش از كار در می آید، اما نه چاقوكش سر محله؛(بلكه)چاقوكش در یك منطقه وسیعی در دنیا. اینكه در روایت هست كه اذا فسد العالم فسد العالم، مصداق بالاترش همینها هستند كه علمای سیاست هستند، فاسد هستند، عالم را به فساد كشاندند. . . . |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
دین و دولت در اندیشه امام خمینی (ره) |
|
دین و دولت دو واژهای هستند كه در فرهنگ جامعه و در تعاریف اندیشمندان،هر كدام دارای معانی و جایگاه بخصوصی هستند. در این میان دین را معمولاً به مجموعه احكام و معارفی اطلاق میكنند كه دارای یك شریعت الهی است و رهبران آن شریعت حدود معین آن را بیان میكنند، بنابراین آنگاه كه به صورت عام یا خاص به دین اشاره می شود. مكتب و مرامی كه برخوردار از «جنبه الهی» است و از قدمتی برخوردار است مدنظر قرار میگیرد.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
دیدگاه امام خمينی(ره) درباره رابطه با انگلیس |
|
احساسات ايرانيان عليه ملت امريكا نبوده، بلكه دولت امريكاست. ما سالها از بىعدالتى فرياد مىزديم و از اختناق شكايت داشتيم. اما امريكا شاه را بر تخت نشاند يعنى در 1941 متفقين او را به جاى رضا خان كه نوكر انگليس بود نشاندند و دولت امريكا در برابر مخالفت مردم ايران پيوسته از او حمايت كرد. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
اهمیت و جایگاه مجلس شورای اسلامی از دیدگاه حضرت امام خمینی (ره) |
|
ما دیدیم که اسلام و کشور ایران چه صدمات بسیار غم انگیزی از مجلس شورای غیر صالح و منحرف از بعد از مشروطه تا عصر رژیم جنایتکار پهلوی و از هر زمان بدتر و خطرناکتر در این رژیم تحمیلی فاسد (پهلوی) خورد چه مصیبتها و خسارتهای جان فرسا از این جنایتکاران بی ارزش و نوکر مآب به کشور و ملت وارد شد |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
نماینده اصلح از ديدگاه امام خميني (ره) |
|
در هر حال، مردم با بصيرت و درايت و تحقيق، كانديداها را شناسايى كرده، و به سوابق و روحيات و خصوصيات دينى- سياسى نامزدهاى انتخاباتى توجه نمايند. مردم شجاع ايران با دقت تمام به نمايندگانى رأى دهند كه متعبد به اسلام و وفادار به مردم باشند و در خدمت به آنان احساس مسئوليت كنند، و طعم تلخ فقر را چشيده باشند و ... |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
دیدگاه امام خمینی (ره) درباره عوامل و مراكز تربیتی |
|
دیگر از مراكز مهم تربیتی (مسجد) است مسجد مظهر نماز، ذكر و یاد خدا می باشد بالاترین فریضه و كارخانه انسان سازی (تربیت انسان) نماز است نماز برای اصلاح و تربیت نفس، تاثیر بسزایی دارد. [26] حتی (وضو) آدمی را از شر نفس و دام شیطان حفظ می كند[27] در احادیث تاكید شده كه همیشه با وضو باشید. |
|
|
|
|
|
|
|