|
|
ایمان دینی (1) |
آیا عقل در قلمرو دین جایی دارد؟ جایگاه و نقش آن در قلمرو دین چیست؟ آیا نقش عقل صرفاً در مقام تعلیم و فهم گزارههای دینی است، یا عقل در مقام تبیین و تعلیل نیز نقش دارد؟ نقش ایمان در دین چیست؟ فرآیند ایمانآوردن دارای چه مراحلی است؟ |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ماهیت فلسفه دین و كلام جدید(5) |
تجددپذیرى در مسائل به معنایى كه در این نظریه آمده است، مفهوم نسبى و تدریجى است. علم كلام مانند سایر علوم، در رشد تاریخى خود به تدریج داراى مسائل جدید مىشود، به گونهاى كه در هر دوره تاریخى از آن، نسبت به دو دوره سابق جدید است و نسبت به دوره لاحق قدیم... |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ماهیت فلسفه دین و كلام جدید (4) |
البته، فیلسوف دین از میان این مسائل، به عناصر مشترك بین ادیان مىپردازد. بخشى از مسائل درون دینى عبارتند از: اعتقاد به موجودى فراتر از ماده و مادیات، جاودانگى روح، آفرینش موجودات از عدم، ماهیت روح، هدفمند بودن جهان، وحى، مسأله شد و مانند آنها. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ماهیت فلسفه دین و كلام جدید (3) |
كوشش براى شناخت و یافتن منشأ پیدایش دین، با ظهور مردمشناسى و نظریه تكاملى داروین به اوج خود رسید و در آثار و تحقیقات دینشناسانى مانند تیلور، مولر، فریزر و واشمید انعكاس یافت و به تدریج دینشناسى با شناخت و مطالعه تكامل انسان مترادف گشت. براى مثال، از دیدگاه تیلور شناخت تاریخ ادیان رشته دینپژوهشى عبارت بود از شناخت سیر تكامل عقلانیت بشرى.... |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ماهیت فلسفه دین و كلام جدید (2) |
رمانتیسم (Romanticism) یا نهضت رمانتیك، فرزند طاغى «روشنگرى» بود. اگرچه بسیارى از مسلمات و مقبولات میراث پدرى را بدون چون و چرا پذیرفته بوده، ولى بعضى از مفاهیم آن را تخطئه مىكرد.... |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ماهیت فلسفه دین و كلام جدید(1) |
نوگرایى، سؤالات و پرسشهاى مختلفى را فراروى انسان دیندار قرار داد و مشكلات و شبهات بسیارى را براى دین و دیندارى به ارمغان آورد. این پرسشها و شبهات، موجب رشد و شكوفایى اندیشه دینى در عرصههاى گوناگون و پدید آمدن شاخههاى مختلف در حوزه دین شد. ... |
|
|
|
|
|
|
|