|
|
زندگی پس از مرگ (11) |
پارهای از نتایج برآمده از مجموعه این كلمات به فهرست ذیل است: 1. روح انسانی پس از مرگ بدن بسیاری از فعالیتهای مرحله دنیوی خود، از جمله بسیاری از ادراكات، را ندارد. 2. روح انسانی پس از مرگ بدن، خاطرات گذشته خود را با خود ندارد، زیرا حافظه چندان به بدن وابسته است كه روح بدون ابزار بدنی قادر به فراخواندن گذشته نیست. پس حافظه دست كم در مراحل زندگی اول و پس از آن نقشی در هویت شخصی ندارد...
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
زندگی پس از مرگ (12) |
در زندگی دوم كه پس از قطع ارتباط تدبیری روح با بدن خاكی آغاز میشود روح در عالم مثال با بدن مثالی به سر میبرد... |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
معجزه (4) |
بر این اساس، طبق بیان مرحوم علامه طباطبائی، كه روایات نیز مؤید آن است، آیات قرآن بر آن دلالت دارد كه نفس پیامبر و اراده او در تحقیق معجزه نقش دارد و چون علم و قدرت پیامبر در طول علم و قدرت خداوند است، مشكلی در دلالت معجزه بر قدرت و علم فوق العاده پیامبر وجود ندارد... |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
معجزه (3) |
قرآن و دلالت معجزه بر وجود خداوند: ممكناست گفته شود: میتوانازبرخی آیات قرآن، دلالت معجزه بر وجودخداوند را بهدست آورد؛ ... |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
معجزه (2) |
آقایان مكارم شیرازی، خرمشاهی، پور جوادی، جواهری، خواجوی و الهی قمشهای، «بینه» را در این آیه به «معجزه» معنا كردهاند... |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
معجزه (1) |
توجه انسانها به معجزه به عنوان پدیدهای غیر عادی و دلالت آن، بویژه بر صدق مدعای آورندهاش، به زمان صدور معجزات به دست پیامبران الهی _ علیهم السلام _ باز میگردد. از قرآن كریم چنین برمیآید كه مردم از پیامبران خویش كه مدعی نبوت الهی بودهاند، نشانه خدایی میطلبیدهاند... |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
آسیب شناسی دین پژوهی معاصر |
بحث هایی که امروزه در قالب های مختلف در حوزه و دانشگاه و در جامعه مطرح می شود عموما بحث های فلسفی است که تحت عنوان فلسفه دین قابل جمع است. بحث هایی چون زبان دین، فهم دین، معرفت دین، قرائت پذیری دین، پلورالیزم یا کثرت گرایی دینی و حتی سکولاریزم از حیثی، جزء مباحث فلسفه دین به شمار می آیند. .. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
روش شناسى دین پژوهى(3) |
روش مكتب تفكیك خراسان است كه ضمن پذیرش هر سه روش قرآن و عرفان و برهان، در عرصه ى دین پژوهى، به تفكیك هر سه روش از یك دیگر تأكید دارد تا معارف و شناخت هاى خالص قرآنى، فلسفى و عرفانى به دست آید و ازمعارف و شناخت هاى مُمتِزج قرآنى ـ عرفانى، قرآنى ـ فلسفى و... پرهیز مى كند... |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
روش شناسى دین پژوهى (2) |
داوود بن على اصفهانى (270 ـ 200 هـ. ق) بر این نگرش و خارج نشدن از چارچوب روایات پا فشارى مى كنند و با ورود هر گونه اندیشه ى بشرى و عقلى در دین، مخالفت مىورزند. ... |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
روش شناسى دین پژوهى (1) |
پس از بیان تعاریف مختلف دین و دین پژوهى و انواع آن، نوبت به روش شناسى آن رسیده است و این كه آیا در عرصه پژوهش هاى دینى و مسائل مختلف دین پژوهى اعم از كلام، فلسفه دین، روان شناسى دین، جامعه شناسى دین و... تنها باید از روى كرد برون دینى بهره برد یا روى كرد درون دینى نیز كارآمد است؟ آیا روش تجربى در این قلمرو به كار گرفته مى شود یا فقط باید به روش عقلى رو آورد.. |
|
|
|
|
|
|
|