|
|
كثرت گرائی دینی (1) |
واژه پلورالیسم[1] برگرفته از واژه لاتین Pluralis و به مفهوم «گرایش به كثرت» است. در آغاز، این واژه در عرصه سنّتی كلیسایی مطرح شد؛ شخصی را كه دارای چند منصب گوناگون در كلیسا بود پلورالیست می نامیدند... |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
قبض و بسط تئوریک شریعت (5) |
در این مقاله آمده است كه مهم ترین عامل گرایش دكتر سروش به تحول معرفت تصورى و تصدیقى، روش تفسیرى مفسّر محورى بوده است. بى شك اگر دست از معانى الفاظ عصر نزول برداریم و معانى مستحدثه را بر الفاظ متون دینى بار نماییم، همیشه گرفتار تحول فهم دینى مى شویم; ولى سخن در این است كه این روش، علمى و صحیح نیست... |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
قبض و بسط تئوریک شریعت (4) |
آیا مى توان رابطه ى الهیات فلسفى را با طبیعیات، به طور كامل گسست و بازهم الهیات را هم چنان بر هیئت و قوام پیشین نگاه داشت؟.... مگر مى توان امروزه طبیعیات نوین را پذیرفت و فلسفه را دست نخورده نگاه داشت ... |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
قبض و بسط تئوریک شریعت (3) |
شریعت (در اعتقاد مؤمنان) قدسى است و كامل است و منشأ الهى دارد و در آن، خطا و تناقض را راه نیست و ثابت و جاودانه است و از ذهن و معرفت بشرى مدد نمى گیرد و جز طاهران بدان دست نمى یابند |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
قبض و بسط تئوریک شریعت (2) |
در این كه بسیارى از مواقع معرفت هاى دینى زاییده ى پرسش هاى عالمان است، هیچ شك و شبهه اى نیست; ولى كلیت این مطلب كه تا پرسشى از متون دینى نباشد، پاسخى به دست نمى آید، قابل پذیرش نیست; زیرا الفاظِ حامل معنا، به مخاطبان آگاه به وضع میان لفظ و معنا، شناخت عطا مى كنند. ... |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
قبض و بسط تئوریک شریعت (1) |
صاحب نظریه، دیدگاه خود را با سه ركنِ توصیف، تبیین و توصیه عرضه مى كند كه بخشى از مباحث آن، به معارف درجه ى اول اختصاص دارد و پاره اى از آن، از سنخ معرفت شناسى درجه ى دوم مى باشد كه در ضمنِ طرح بحث به آن ها، اشاره مى شود... |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
قرائت هاى مختلف از دین (2) |
وجود این ها ضرورت دارد و احدى منكر این مطلب هم نیست; این ها را پیش دانسته هاى استفهامى یا پرسشى نامند; سوم، پیش دانسته هایى كه در تطبیق و تحمیل معنا ـ نه كشف معنا ـ اثر مى گذارند و موجب تفسیر به رأى مى شوند.. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
قرائت هاى مختلف از دین (1) |
مراد از دین ـ در این نوشتار - متون مقدس دینى است و منظور از قرائت هاى مختلف از دین، برداشت هاى متفاوت از متون دینى مانند قرآن و سنّت در اسلام، عهدین در مسیحیت، عهد عتیق و تلمود در یهود، اوپانیشادها در هندو، اوستا در زردشت و.... البتّه باید توجه داشت كه مراد از متن دینى تنها متن نوشتارى نیست... |
|
|
|
|
|
|
|