|
|
دین و عدالت اجتماعی (3) |
ظهور این چهره از عدالت به حصول ویژگیها و صفات خاصی در افراد بستگی دارد. فاهمه كاوشگر، آگاهی عمیق، برخورد حكیمانه و حلم خصوصیاتی است كه بر اساس روایت نقل شده از علی ـ علیه السّلام ـ عدل بر آنها استوار است... |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
دین و عدالت اجتماعی (2) |
انسانها صفات و ویژگیهای روحی، فكری و بدنی متفاوتی دارند. همچنین در ذوق و سلیقه، حافظه، هوش و سرعت انتقال، توان ابداع و ابتكار، قدرت اراده و تصمیم گیری، نیروی عضلات و مقاومت بدن و سلامت و معلولیت متفاوتند... |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
دین و عدالت اجتماعی (1) |
دولت مكلف به «حفظ محیط آزاد»[1] و از میان برداشتن موانع تولید، مبادله و سیستم پولی است.[2] مكتب شیكاگو، گرچه در نخست با نام مكتب پولی (احیای نقش پول و نظریه مقداری جدید) شهرت یافته است، در عین حال، پرچمدار ایدئولوژی سیاسی و اقتصادی خاصی هم میباشد... |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
انسان شناسی دینی |
انسان شناسی دغدغه دیرین انسان است. زیرا هر انسانی دست كم با خود روبرو است و درباره خود میاندیشد و تلاش میكند خود را بشناسد. شناخت انسان از منظر دین می تواند پاسخی در خور به این نیاز دائمی بشر ارائه دهد... |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
جامعه و حاكمیت دینی (8) |
حكومت اسلامی به عمران و آبادانی،[1] توزیع عادلانه ثروت،[2] برقراری امنیت،[3] گسترش تعلیم و تربیت[4] و حمایت از اقشار ستمدیده و آسیبپذیر[5] توجهی ویژه دارد و در كنار آنها، آرمانهای متعالی و الهی را نادیده نمیگیرد و رشد و تعالی معنوی را در سرلوحه اهداف خود جای میدهد... |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
جامعه و حاكمیت دینی(7) |
آن گاه امام ـ علیه السلام ـ چاره كار را چنین بیان میكند: ینظر ان من كان منكم ممّن قد روی حدیثنا و نظر فی حلالنا و حرامنا و عرف احكامنا فلیرضوا به حكماً؛ فانی قد جعلته علیكم حاكما؛[1] باید در پی كسی باشند كه احادیث ما را روایت میكند و حلال و حرام الهی را بررسی كرده ... |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
جامعه و حاكمیت دینی (6) |
امام خمینی (ره) در این باره چنین نگاشتهاند: فما هو دلیل الامامه بعینه دلیل علی لزوم الحكومه بعد غیبه ولیّ الامر ـ علیه السلام ـ ... فهل یعقل من حكمه الباریء الحكیم اِهمال المله الاسلامیه و عدم تعیین تكلیف لهم؟ او رضی الحكیم بالهرج و المرج و اختلال النظام؟... |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
جامعه و حاكمیت دینی (5) |
الف:پیامبر اكرم ـ صلی الله علیه و آله ـ صاحب مقام رسالت بود و به طور رسمی با همان عنوانی كه خداوند بر ایشان نهاده بود، رسول الله خوانده میشد: ما كان محمدُ أبا أحدٍ من رجالكم و لكن رسول الله؛[1] محمد پدر هیچ یك از مردان شما نیست ولی فرستاده خداوند است... |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
جامعه و حاكمیت دینی (4) |
بدین سان لزوم تفویض ولایت از سوی خدا به پیامبر ـ صلی الله علیه و آله ـ روشن میشود. از این رو است كه در قرآن كریم، خداوند ولایت و اطاعت خود را قرین ولایت و اطاعت حضرت ختمی مرتبت نموده است ... |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
جامعه و حاكمیت دینی (3) |
به بیان دیگر، مشروعیت یعنی حق در دست گرفتن قدرت و حكومت از سوی حاكم، وتكلیف به اطاعت از ناحیه مردم. از این رو میان «حق حاكمیت» و «تكلیف به اطاعت» تلازم است... |
|
|
|
|
|
|
|